Wat zijn de middelen in een communicatieplan van Wizz?

8 elementen van elk communicatieplan

Graag geven we je een kapstok om de volledigheid van je communicatieplan te toetsen. Heb je wel de volle 360° rondgekeken wat je middelen betreft?

Want zo breng je weer extra structuur en strategie in de communicatie van je kmo of organisatie.

De middelen hieronder worden steevast in elk Wizz-communicatieplan gewikt en gewogen. Kan je niet wachten om hiermee praktisch aan de slag te gaan?

Download dan hier je communicatieplan-template.

1. Coördinatie

Zonder coördinatiewerk krijg je geen communicatieplan uitgerold. Hieronder schatten wij (of jij, als je zelf aan de slag gaat) de begeleiding in. Je eigen uren lijken misschien gratis, maar ze zijn het niet. Zoals je wil: is dit werk de lijm tussen alle communicatie-acties.

Onder de coördinatie volgen we meetbare resultaten op, evalueren we en sturen we bij. Schrik er dus niet voor terug om bij te sturen. Alleen de tovenaar heeft een glazen bol. En een exacte wetenschap is communicatie ook al niet. Levert een bepaalde communicatie-actie niet het gewenste resultaat op? Dan bekijken we hoe we de actie kunnen aanscherpen zonder je objectief uit het oog te verliezen. Of misschien is het beter om een bepaalde actie stop te zetten en te vervangen door een andere.

Tip: Een handige methode om overzicht over je communicatieplan te bewaren, is die van de OGSM.

2. Campagne

communicatieplan plan

Dit is de brainstorm-pijler. we spuien ideeën over hoe we je communicatiecampagne of je event inhoudelijk presenteren aan je doelklanten. Welke boodschap geven we hier? Welk beeld gebruiken we, welke slogan? En hoe versterken beeld en taal elkaar?

Ook bepalen we wanneer we via welke communicatiekanalen de campagne kenbaar maken bij je doelklanten. Van een post op je website tot een e-mailing, socialemediakanalen, banners in je e-mailhandtekening of op andere websites,...

3. Huisstijl

Het logo en de huisstijl van je bedrijf zijn krachtige eyecatchers. Ze zijn het middel bij uitstek om herkenbaarheid, visibiliteit te creëren. Branding, dus.

Gebruik je logo en huisstijl dan ook consistent. Stem alle huisstijlitems op elkaar af. Van visitekaartje tot brief- en factuurpapier, e-mailhandtekening, Word-sjabloon omslagfoto's van socialemediakanalen.

Kortom, hier bewaken we de lijn in je huisstijl. En die straalt uit waarvoor jouw bedrijf staat, je bestaansreden.

4. Copywriting

Serveer inhoud die je doelklanten weten te smaken. Contentcreatie zit in de lift. Zowel offline als online. Correctie: relevante content. Want in 'snelle tijden' zoals vandaag is het de uitdaging om met de juiste woorden en beelden de aandacht van je doelklant te trekken.

Onze copywriters zijn gevoelige mannen en vrouwen. 🙂 Een tekst zomaar hergebruiken en copy-pasten op eender welk communicatiekanaal, daar krijgen ze groene oren van. Want een post op sociale media vergt een andere aanpak dan een langere tekst op de cornerstone pagina van je website of een brief. Een blogbericht schrijf je nu eenmaal anders dan de tekst in je flyer. Bij Google ads of Facebook ads balanceert de copywriter tussen een catchy boodschap en de technische do's-and-don'ts.

5. Offline communicatie

Om je goals te halen, schrijven we in je communicatieplan uit welke offline acties nodig zijn. Flyers, een folder, advertenties, belettering, een direct mail, een krachtige old-school brief. Of POS zoals roll-ups, reclameborden en bewegwijzering.

caseheader vanbouwel

De mogelijkheden zijn talrijk. Maar als we inschatten dat ze niet passen in een strategie, dan komen ze niet in het communicatieplan. Zo simpel kan het zijn. En dat geldt ook voor online communicatie.

6. Online communicatie

Naast offline communicatie nemen we voor je communicatieplan de online communicatiemogelijkheden onder de loep. Een website is vandaag voor een bedrijf of kmo een olympisch minimum. Wil dat zeggen dat je de meest fancy of de meest technisch vernuftige website nodig hebt? Nee!

In je communicatieplan bepalen we wat je concreet nodig hebt om je goals te bereiken. De juiste e-mailingtool of een koppeling met je Customer Relationship Management (CRM).

Met SEO en SEA maken we je website vindbaar. We activeren je doelklanten via sociale media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. De meetbare resultaten ervan volgen we nauwgezet op.

Ook video hoort hier thuis. Zijn filmpjes een medium waarvan je doelklanten warm worden? En passen ze binnen je budget? Dan staan ze geheid in jouw communicatieplan.

7. Adverteren (offline en online)

Waar maken we onze boodschap kenbaar? Welk budget reserveren we voor welke publicatie in welk magazine of online kanaal zoals andere websites, Google ads, Facebook ads, LinkedIn ads? Of misschien mikken we wel op radio of tv.

""

Kortom, hier bepalen we welke advertentiekanalen we inzetten om onze goals te bereiken.

8. Partners

Binnen Wizz hebben we een straf team dat klaarstaat om jouw communicatieplan gestructureerd uit te rollen. Komt er aan jouw communicatieplan een specifieke expertise te pas die we niet in huis hebben, dan werken we hiervoor samen met de juiste specialisten in ons of jouw netwerk.

Zo hebben we bijvoorbeeld partners in drukwerk, belettering, fotografie, de hosting en registratie van je website,...

Met als voordeel voor jou dat Wizz deze partners coördineert en opvolgt in functie van je communicatieplan. Wizz blijft je aanspreekpunt tijdens de uitrol van je plan.

Aan de slag?

En breng strategie en structuur in je communicatie. Zo ben jij goed op weg om een straffe ondernemer te zijn.

"" Workshop

Maandelijks.
Kijk naar de volgende data in het inschrijvingsformulier.

8 cruciale elementen van elk communicatieplan

Je kent nu de verschillende middelen die je afweegt in je communicatieplan.

Maar de middelen zijn slechts 1 element van de 8. Schrijf in op onze workshop om alle acht cruciale elementen van elk communicatieplan te ontdekken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *