Facebook om de juiste reden inzetten

Kan je eigenlijk wel om Facebook heen? Volgens de Imec Digimeter 2020 maakt 84% van de bevolking dagelijks gebruik van sociale media of chat. En Facebook is met 74%, gemiddeld gebruik, de koploper. Maar... let op! Een statisticus verdrinkt in een rivier van gemiddeld een meter diep.

Het is niet omdat Facebook gemiddeld het meeste gebruikt wordt. En omdat het heel toegankelijk is. Dat het per definitie het juiste kanaal is voor jou en je doelklanten.

Wanneer je inzoomt op het gebruik per leeftijdscategorie zie je toch grote verschillen. (Zie grafiek en lees verder hieronder.)

Bron: Imec Digimeter 2020

Bekijk eerst dus kritisch of Facebook effectief het juiste kanaal is voor jou.

Wanneer je, onderbouwd, voor Facebook kiest sta je stil bij volgende zaken:

Beheer

  1. Start je met het basisbeheer van Facebook of pak je het van de eerste keer goed aan met de Facebook Bedrijfsmanager?
  2. Werk je alleen aan je Facebookpagina of met een team?
  3. Heb je de Facebookpixel geïnstalleerd in je website?
  4. Heb je duidelijke doelstellingen of verwachtingen afgesproken?

Contentcreatie

  1. Schrijf je zelf je posts? Of laat je dat aan iemand anders over?
  2. Correct Nederlands, actief schrijven en authentiek communiceren zijn een minimale vereiste. Heb je dat in de vingers?

Workshop

1 keer per kwartaal.
Kijk naar de volgende data in het inschrijvingsformulier.

Schrijven voor sociale media

Een leuke training voor als je meer aandacht aan je teksten wil geven. Aan teksten die werken. Of je vertrouwen om zelf te posten een boost te geven.

Planning en posten

  1. Heb je een planning van wat je gaat posten en wanneer? Facebook houdt van regelmaat. Post liever 1 keer om de twee weken i.p.v. de ene week 4 keer en dan 3 weken niet.
  2. Met welke hashtags en CTA (Call To Action) ga je werken?
  3. Kan je andere bedrijven en personen 'taggen' om het engagement te verhogen op je posts?

Adverteren

  1. Zet je ook advertentiebudget in om je posts te promoten?
  2. Kies je voor advertenties op een specifiek publiek, los van je posts?
  3. Heb je een eigen database beschikbaar van mensen die je wil bereiken? Wist je dat je die ook kan 'inladen' op Facebook om je advertentie aan hen specifiek te tonen?
  4. Hoe ga je bezoekers die geklikt hebben naar je website nadien opvolgen? Wist je dat zoiets kan via retargeting?

Hoe past dit in een groter geheel?

Facebook is een onderdeel van je totale online strategie

Je wil engagement op Facebook. Dat kan met sterke content. Maar wat dan? Hoe laat je de bezoeker een volgende stap zetten? Je content op sociale media is, als het goed is, een opwarmer voor de échte waardevolle content op je eigen kanalen.

Met de template krijg je overzicht.

Het kan een eerste stap zijn om je communicatie gestructureerd en planmatig aan te pakken i.f.v. je bedrijfsdoelstellingen.

Je volgende stap? Een communicatieplan.

Deze straffe ondernemers zetten Facebook gestructureerd in

Graag even sparren over je communicatie? Je straf kopje koffie staat klaar.

Gert Lathouwers