De zin en onzin van je persbericht

Voor je kmo of zaak kan een persbericht een krachtig communicatiemiddel zijn. Op voorwaarde dat je iets nieuwswaardigs te vertellen hebt.  Iets dat waardevol is voor de (lokale) bevolking. Iets dat het commerciële overstijgt.

Een persbericht is een heel mooi kanaal om je bedrijf in de kijker te fietsen. Je bereikt er heel wat mensen mee en de plaatsing is gratis.

Een kans die je grijpen moet.

Wanneer is iets nieuwswaardigs?

In je firma gonst het van de nieuwtjes. Je bent er misschien niet altijd even alert voor omdat je er elke dag middenin zit.

Enkele voorbeelden:

  • Je werknemers hebben een actie bedacht, de opbrengst ervan gaat naar een goed doel.
  • Je hebt een nieuwe manier om je producten in te pakken. Hierdoor bespaar je op jaarbasis x-aantal kilogram plastic.
  • Je zaak verhuist naar een andere locatie en je hebt daar een hele goede reden voor.
  • Naar aanleiding van het WK voetbal giet je in je restaurant een van je typische gerechten in de Belgische driekleur.

Belangrijk is dat er een verhaal in zit. Een verhaal dat het puur commerciële overstijgt. En dat vraagt soms wat creativiteit. Durf daarover te brainstormen.

Een persbericht over je opendeur of je nieuw product zal de lokale pers zelden of nooit halen. (Dan is een advertentie een beter scorend communicatiemiddel). Probeer out of the box te denken. 'Welk verhaal van algemeen belang kan ik aan mijn opendeurdag hangen?' Misschien kan je er een zelf uitgestippelde wandeltocht aan vasthangen? Een tocht die mensen ook op andere tijdstippen kunnen lopen en de moeite waard is.

Durf erover na te denken. Zo heb je een troef in handen om je persbericht (als middel) in te zetten in functie van je communicatiestrategieën. (Meer over structuur in je communicatie)

Lokale pers

De meeste bekende kranten hebben een regionale catern. Zitten je doelklanten in een bepaalde regio, dan zet je best in op die lokale pers. En dat gaat verder dan kranten. Denk maar aan regionale radio- en tv-zenders, lokale blaadjes of websites.

Goede nieuwswaardige verhalen brengen. Dat is de missie van een journalist. Hij of zij is je dan ook dankbaar als je met een straf verhaal komt.

Hulp nodig bij je persbericht?

Een creatieve blik op je verhaal? Het persbericht daadwerkelijk neerpennen en bezorgen aan de juiste journalisten of perskanalen? 

We helpen je graag om structuur en - op langere termijn - continuïteit in je communicatie te brengen. Zo val jij niet stil en kan je als ondernemer focus houden.