Communicatieplanning. Wat is dat nu precies?

Planning is een van de acht cruciale elementen in je communicatieplan. Wie doet wat wanneer? Je communicatieplanning.

En dit in de ruimste zin van je plan, maar ook tot in de meer gedetailleerde uitwerking per strategie. Bijvoorbeeld:

1. Taakverdeling

Of je nu samenwerkt met een interne communicatiemedewerker of een extern communicatiebureau, stem goed af wie welke taken voor z'n rekening neemt. Da's heerlijk duidelijk. Goede afspraken maken goede vrienden.

(Voor de doorlezers, kijk ook dit blogbericht 'Overweeg je om iemand aan te werven voor je communicatie?')

2. Logische volgorde in je communicatieplanning

Je kan niet oogsten zonder te zaaien. Zorg er eerst voor dat je basis goed zit. Een Facebookadvertentie heeft weinig zin als je landingspagina nog niet klaar is. First things first. En bouw dan verder. Een scenario kan zijn:

  1. Doel: Extra leads voor afspraken voor je sales genereren.
  2. Uitwerking leadmagneet.
  3. Landingspagina op je website met invulformulier.
  4. Pop-upvenster op relevante plaatsen op je website dat stuurt naar je landingspagina.
  5. E-mailing naar je database die landt op je landingspagina.
  6. Google ads of Facebookadvertenties die landen op je landingspagina.

Door die logische volgorde helder te hebben, maak je het jezelf ook makkelijker in het briefen van je communicatieteam. Zo krijgt bijvoorbeeld je copywriter meteen zicht op het geheel. En hoef je niet te briefen in aparte deeltjes. Geen stop and go.

Wel structuur en samenhang. En dat zorgt ervoor dat je effectief stappen voorwaarts zet. En dat je focus houdt in de uitvoering van je communicatieplan. (Wat is een communicatieplan?)

3. Realistische planning

Denk positief, houd het positief. Dat is niet alleen gewoon veel leuker binnen je bedrijf. Het is tegelijk je stimulans om te groeien naar een straffe ondernemer. (Euh, een straffe ondernemer?)

En een realistische communicatieplanning helpt je daarbij. Spreid je acties over een haalbare termijn. Zodat iedereen kan volgen. En je acties daadwerkelijk opleveren wat je vooropgesteld had (= je maatstaven, zie puntje 4 in je OGSM-methode op deze pagina.)

Voor een communicatieplan hanteren we bij Wizz meestal de periode van 1 jaar.

4. Nu, plannen zijn er om te wijzigen

Om bij te sturen. Altijd in functie van het objectief van je communicatieplan. Met andere woorden: je strategieën wijzigen niet, wel je acties of middelen. Stel dat die Facebookadvertentie niet werkt, kunnen we samen beslissen om het daarvoor voorziene communicatiebudget in te zetten op een andere manier. Om zo toch je doel te halen.

Workshop

Minstens 1 keer per  maand. Kijk bij het inschrijvingsformulier voor de juiste data.

De 8 cruciale elementen van je communicatieplan?

Communicatieplanning is er één van. De 7 andere ontdek je in deze workshop. Stop met dromen van je communicatieplan. Schrijf het!