Overweeg je om iemand aan te werven voor je communicatie?

Goed bezig! Want je voelt dat communicatie je kmo kan vooruithelpen. Dat je een specialist nodig hebt die zich erop focust. Want de kans is groot dat je er als ondernemer te weinig tijd voor hebt, simpelweg. Of er geen kaas van gegeten hebt.

En dat is helemaal normaal. Want als ondernemer kan je veel. Maar niet alles. En dan is het een kunst om je te omringen met de juiste experten. Mensen die over bepaalde zaken meer weten dan jij. Net zoals je je boekhouding vol vertrouwen in handen van je boekhouder legt.

Vóór je de vacature voor communicatieverantwoordelijke uitschrijft ...

... geven we je graag enkele overwegingen mee. Gebaseerd op onze ervaringen en samenwerkingen met kmo's. Uit het leven gegrepen, zeg maar. 😉 En misschien inspirerend voor jouw bedrijf.

  1. Communicatie is een essentieel onderdeel van je zaak. Belangrijk dus om er weloverwogen mee om te gaan. En die daadwerkelijk mee in te zetten in functie van je bedrijfsdoelstellingen (wat wil je met je bedrijf bereiken?).
  2. Dat impliceert dat je best niet ongewapend ten strijde trekt. Klinkt stoer. Maar 't is wel wat het is: zorg voor een plan. Het brengt je verder dan losse flodders.
  3. Want met je communicatieplan breng je strategie en structuur in je communicatie. Je bakent als het ware voor je kmo af wat je wanneer gaat doen, hoe en waarom (denk aan je bedrijfsdoelstelling!).Je plan is een truc om bij de les te blijven. En tegelijk om je communicatiebudget onder controle te houden (Hoe bepaal je je communicatiebudget?)
  4. En dat brengt ons bij budget: de aanwerving van een communicatieverantwoordelijke heeft impact op je loonkost. Dit hoeft geen probleem te zijn als jouw kmo hierop goed voorbereid is. Integendeel.
  5. Want de kans is groot dat je communicatieverantwoordelijke veel troeven heeft om de communicatie van je bedrijf te finetunen in functie van je bedrijfsdoelstellingen.

    Maar realiseer je wel: een witte raaf is zeldzaam. Precies omdat bij communicatie heel wat verschillende skills te pas komen (De acht elementen van een communicatieplan). Een goede strateeg is bijvoorbeeld geen garantie op teksten die je doelklanten raken. Of op de expertise om je bestaansreden visueel te vertalen. Hiervoor zal die een beroep moeten doen op een copywriter of grafisch designer.
    Investeringen bovenop je loonkost die je dus best incalculeert.

  6. En dat geldt ook voor drukwerk, advertentiebudget, fotografie of video, ...

Kortom, overdenk goed of op dit moment een aanwerving (financieel) de beste optie is. Want hey! Er is een alternatief:

Eerst een budgettaire tussenstap?

Die keuze heb je. Als Wizz is het helemaal ons ding om jouw 'externe' communicatieverantwoordelijke te zijn. Met een heel communicatieteam dat rijdt voor jouw bedrijf. Van grafisch en webdesigner en copywriter tot Google Ads-expert, online strategeeg en netwerker met straffe connecties.

Gecoördineerd en met een plan. En alle kosten inclusief. Ook die van o.m. je drukwerk, advertenties, fotografie of video, ...

Met als doel: samen met jou structuur en strategie in je communicatie brengen. Om van jou een straffe ondernemer te maken.

Hopelijk inspireert dit blogartikel je om een keuze te maken. Wat die ook is, jij bent goed bezig! Want een straffe ondernemer beseft het belang van structuur in communicatie.

En wens je eerst toch meer inzicht te krijgen in hoe communicatie in te zetten voor jouw bedrijfsdoelstelling? Hier vind je mijn contactgegevens (Gert) om dag en uur voor een vrijblijvende brainstorm af te stemmen. Ik ben nieuwsgierig naar jouw verhaal en ambitie. Om je zo op weg te helpen om structuur in je communicatie te brengen.

Nu een vraag stellen kan ook

Kan je niet wachten om er in te vliegen? Contacteer ons via de chatbot.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *