Kies de juiste communicatiekanalen om je verhaal te promoten

Heeft je bedrijf een website of bijvoorbeeld een Facebookpagina? Prima. Zeker als die helder uitstralen wat je onderneming uniek en onderscheidend maakt, en waarom klanten best voor jouw zaak kiezen. Met deze basis is het tijd om je verhaal te promoten via de juiste communicatiekanalen.

Je basis (of dit nu een pagina op je website is of bv. een Facebookpagina) is je start. Want nu begint het belangrijke werk om wat je wil vertellen actief naar buiten te brengen. Om gezien te worden. Het is niet omdat je een website hebt, dat de klanten plots massaal aan je deur staan. Het is je basis, je landingspagina waarop je je boodschap vertelt met een duidelijke call to action (wat wil je dat je lezer nu doet?).

En dat brengt je bij:

Kies de juiste communicatiekanalen om mensen te triggeren om naar je basis, je landingspagina te surfen of door te klikken.

Welke communicatiekanalen zet je in?

De communicatiekanalen om je boodschap actief tot bij je doelklanten te brengen, zijn talrijk en divers:

  • E-mailing of e-mailmarketing
  • Sociale media zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, WhatsApp, YouTube, …
  • Google Post
  • Flyer
  • Brief
  • Persbericht

Betaal je om je boodschap tot bij je doelklanten te brengen, dan ben je aan het adverteren. En dat brengt je bij de betalende communicatiekanalen zoals:

  • Google Ads of Bing Ads
  • Ads op sociale media: Facebook Ads, LinkedIn Ads, Pinterest Ads, …
  • Printadvertentie in een magazine, krant of blad
  • Displays of screens
  • Webbanners of berichten op andere relevante websites of in nieuwsbrieven

Moet je álle communicatiekanalen inzetten?

Nee! De kunst zit in het zorgvuldig uitselecteren van de juiste kanalen. En dat zijn diegene waarvan je inschat dat de kans heel groot is dat je doelklanten die gebruiken, lezen, bezoeken, bekijken.

En dit uiteraard binnen de marge van je haalbaar en realistisch communicatiebudget.

Je hebt het misschien al door. Goede communicatie gaat niet over losse flodders en schieten op alles en iedereen. Het gaat over je verhaal helder hebben en dat via een gestructureerde manier tot bij je doelklanten brengen. We noemen het een communicatieplan. Want een straffe ondernemer heeft een plan.

Gert Lathouwers, bestuurder Wizz

Hulp nodig om de juiste communicatiekanalen voor je bedrijf in te zetten?

Geef een seintje aan Gert.

Hij zet je graag op weg om de juiste keuzes te maken. Om structuur in je communicatie te brengen.

Graag even sparren over je communicatie? Je straf kopje koffie staat klaar.

Gert Lathouwers