Maak je herkenbaar door structuur in je huisstijl te brengen

Dat mensen je zaak of merk herkennen. Dat is wat je wil als ondernemer toch? Wel, dan is de vertrekbasis: een goede huisstijl of corporate identity.

Wat is een goede huisstijl?

Een mooie? Een eerder schreeuwerige? Of misschien aan de bescheiden kant?

Hier is geen antwoord juist of fout. Wel belangrijk is dat je huisstijl uitstraalt waarvoor je bedrijf staat. Dat hij je imago, je waarden reflecteert. (Wil je hierover meer weten? Klik dan door naar onze pagina rond je verhaal.)

Een voorbeeld: een bedrijf dat zich profileert als het meest vriendelijke in zijn sector, straalt dat best ook uit in geuren en kleuren. Want vriendelijkheid associëren we met vrolijke kleuren. Met een vlot lettertype en een grafisch element dat een vriendelijk gevoel bij je oproept.

Straalt je huisstijl uit waarvoor je bedrijf of kmo staat? Waak er dan over dat je overal diezelfde corporate identity gebruikt. Consistent. In elke communicatie die je gebruikt. Van logo over briefpapier en visitekaartjes tot je website, de inrichting van je inkombalie of de auto’s van je personeel.

Zo breng je structuur in je huisstijl, in je look-and-feel. Want hoe groter de eenheid, hoe makkelijker je publiek het verband legt en zich verenigt met jouw merk of zaak. Zo kom je tot een goede huisstijl. Meer naamsbekendheid is dan het logische gevolg.

Een huisstijl hébben is onvoldoende

Gebruik je huisstijl. Speel hem ten volle uit. In al je communicatiekanalen.

Herhalen, herhalen, herhalen. Want herhaling werkt. Wist je dat mensen minstens acht keer iets gezien moeten hebben, willen ze het spontaan herkennen?

Als we even mogen motiveren: wanneer je je eigen corporate identity grondig beu bent, dan ben je goed bezig.

Concrete elementen van je corporate identity

Je huisstijl reflecteert zich in alle communicatie van je bedrijf. Concrete voorbeelden zijn:

Al deze items kan je niet los zien van elkaar. Er zit een rode draad in. Belangrijk hier is om de eenheid te bewaken.

Gert

Je huisstijl past in een groter geheel.

In wat je als bedrijf wil uitstralen. In wat je met je zaak wil bereiken.

Meer weten hoe je je corporate identity mee kan inzetten om je bedrijfsdoelstelling te halen? Vraag naar een babbel met Gert. Hij zet je graag op weg om structuur in je communicatie te brengen.

Meer lezen over hoe je communicatie aan te pakken? Over hoe er structuur in te brengen? Kijk eens naar onze tips voor je communicatie-aanpak.