Directe (re)actie dankzij e-mailmarketing

Het is niet omdat je veel e-mails delete dat je er geen leest. De perceptie, bij ondernemers, leeft nogal snel dat ze e-mails niet lezen. En dat e-mailmarketing dus niets voor hen is. Want als ik het niet lees, dan de rest van de wereld ook niet. Ontdek hoe het anders kan...

"Niemand leest nog e-mails."

Cijfers bewijzen dat e-mailings werken

Campagnes voor onze klanten staven dat e-mail werkt.
Standaard scoor je al snel meer dan 25% aan lezers.
In een goed beheerde database (!) 'kloppen' we die gemiddelden vlot. Met welk ander communicatiekanaal haal je dat resultaat?

E-mailmarketing statistieken conversie

Deze straffe ondernemers zetten e-mailmarketing gestructureerd in

LeefGoed
Logo Erea Transformatoren Wijnegem
vekmo
Logo Drive IT Herentals
Statistieken Mailchimp E-mailmarketing

"Lezers zijn geen klanten."

E-mail zet wel aan tot actie.

Met een kwaliteitsvolle database heb je zelf het momentum. Jij beslist wanneer je actie neemt en reactie wilt.
Van ontvangers, naar lezers tot bezoekers.
Allemaal mooi.
Maar ze converteren pas met een sterke landingspagina.

Veelgestelde vragen door kmo-ondernemers rond e-mailmarketing:

  • "Welkom"
    Verwelkom een nieuwe klant of lezer op een leuke manier.
  • "Bedankt"
    Bedank een klant voor een aankoop in je webshop.
  • "Uitnodiging"
    Ideaal om je relaties uit te nodigen op je event én extra op te volgen.
  • "Prospectie" of "Leadgeneratie"
    Je salesteam wil warme leads opvolgen. Ideaal om die te detecteren vanuit een e-mailing.
  • "Enquête" of "Klantbevraging"
    Ga in gesprek met je klanten. 
  • "Referentie"
    Vraag om steun van een post op sociale media of activeer je database om een getuigenis te schrijven.
  • "Promotie"
    Komt er een nieuwe actie aan? Ideaal om deze kenbaar te maken aan je fans via e-mailmarketing.

Lang niet elke e-mailing moet in 'gelikte' HTML de deur uit. Op sommige momenten scoort een zuiver tekstuele e-mail zelfs beter.

I.f.v. inhoud en call-to-action (CTA) en doelstellingen kies je de juiste 'format'.

Voorbeeld van een e-mailing in HTML:Voorbeeld van een e-mailing tekst

Voorbeeld van een e-mailing in tekst:

Voorbeeld van een e-mailing in html

"Een tool is een middel, geen doel!"

Welke tool je best gebruikt hangt af van verschillende factoren:

  • budget
  • aantal e-mailadressen
  • integraties
  • automatisatie
  • rapportage
  • enz.

Je zet de e-mail service provider (ESP) in die, na afweging van bovenstaande factoren, het best bij je past.

Binnen ons communicatiebureau hebben we momenteel campagnes lopen voor klanten in volgende tools:

  • Mailchimp
  • MailerLite
  • Active Campaign
  • Sendinblue
  • Flexmail
  • Sharpspring
  • Wix

In opstart voor een kmo, met basisbehoeften starten wij, op dit moment, meestal met MailerLite.

In de meeste e-mailingtools wordt het budget bepaald door het aantal e-mailadressen en enkele extra functionaliteiten.

Als communicatiebureau zien we dat de meeste van onze klanten kunnen staren met +/- € 50 per maand, voor de e-mailtool.

Daarnaast moeten je e-mails:

  • geschreven worden;
  • voorzien zijn van visuals;
  • ingevoegd worden in de e-mailtool;
  • naar een up-to-date database gelanceerd worden.

Dit werk neemt het communicatiebureau van je over. Óf je volgt een training op maat van je plan en je kmo.

Afhankelijk van de inhoud die gemaakt moet worden en de frequentie van lanceringen wijzigt je budget.

Een gemiddelde e-mailcampagne gaat bij Wizz de deur uit aan € 750.

Een e-mail alleen heeft geen zin.

E-mail is een goede start, de rest komt wel

In een ideale wereld heb je een sterke landingspagina.
Die promoot je via kanalen waar het wemelt van volgers. 
Je converteert je lezers in je database.
Via e-mailmarketing scheid je het kaf van het koren.
En warme leads komen boven drijven. Easy Peasy.

Schema e-mailmarketing
Gert Lathouwers, bestuurder Wizz

Genoeg gelezen?

Liever meer tips voor je aanpak?

Reserveer 30' in de agenda van Gert.
Laat je communicatie-uitdagingen op hem los en wissel van gedachten.
Volledig vrijblijvend, maar gegarandeerd verhelderend.