Bouw consequent aan je professionele netwerk met Linkedin

Ja. Linkedin gebruik je voor je meer zakelijke berichtgeving. Daarom niet minder open of minder authentiek, maar wel professioneel. Ook Facebook kan je inzetten voor je kmo, maar de insteek is toch lichtjes anders. Denk goed na over je doelen en kies het juiste sociale netwerk.

Hopelijk sleutel je al een hele tijd aan je online netwerk met Linkedin. Toch niet? Begin dan vandaag! Maak je Linkedin-account aan en connecteer met je (zakelijke) relaties.

Bron: digimeter 2021, imec

We zijn ervan overtuigd dat Linkedin sowieso zinvol is voor elke ondernemer. "Moet elke ondernemer er veel tijd in steken?" Dat is een andere vraag. Dat hangt af van je doelen, je doelklanten en je gekozen strategieën voor het komende jaar.

Je kan niets uit je netwerk halen als je het niet in kaart hebt. Heb je al heel wat connecties gemaakt? Dan is het hoog tijd om die voor jou in te zetten.

Hoe ga je nu zinvol aan de slag met Linkedin?

Denk in eerste instantie alvast aan kwaliteit boven kwantiteit.

Wanneer je Linkedin actief gaat inzetten als communicatiemiddel, weeg dan volgende zaken zeker ook even af:

Beheer

Stel jezelf of je team zorgvuldig samen. Het Linkedin-algoritme houdt van consistentie. Liever één keer per week een goed post, elke week, dan de ene week 4 posts en nadien een maand niets meer.

  1. Wie beheert je profiel?
  2. Wie publiceert op je Linkedin-bedrijfspagina?
  3. Heb je de Linkedin tag geïnstalleerd in je website?
  4. Wanneer zou je zelf tevreden zijn over je inspanningen op Linkedin. Zet concrete doelstellingen op papier?

Contentcreatie

Met een contentkalender kijk je vooruit en weet je wat je wanneer gaat posten. Betrek je collega's om je posts te delen binnen hun netwerk. Om het Linkedin-algoritme op de juiste manier te 'bespelen' doen ze dat bij voorkeur in de eerste 2 uur nadat je post online gaat.

  1.  Schrijf je zelf je posts? Of laat je dat aan iemand anders over? Tip: het Linkedin-algoritme is gek op langere posts (+ 400 karakters).
  2. Straal degelijkheid uit door correct Nederlands, actieve teksten en authentieke berichten. Heb je dat in de vingers?

Workshop

1 keer per kwartaal.
Kijk naar de volgende data in het inschrijvingsformulier.

Schrijven voor sociale media

Een leuke training voor als je meer aandacht aan je teksten wil geven. Aan teksten die werken. Of je vertrouwen om zelf te posten een boost te geven.

Planning en posten

Linkedin zet sterk in op individuele contacten. Bekijk zeker welke profielen je één op één kan uitnodigen om je posts te komen ontdekken.

  1. Heb je een planning van wat je gaat posten en wanneer? Facebook houdt van regelmaat. Post liever 1 keer om de twee weken i.p.v. de ene week 4 keer en dan 3 weken niet.
  2. Met welke hashtags en CTA (Call To Action) ga je werken?
  3. Kan je andere bedrijven en personen 'taggen' om het engagement te verhogen op je posts?

Omdat het organische bereik van je posts op Linkedin eerder beperkt is overweeg je best de volgende stap: adverteren.

Adverteren

De advertentietarieven op Linkedin zijn iets hoger dan Google Ads en Facebook, maar de kwaliteit van elke klik is, mits goede instellingen, ook wel een pak hoger.

  1. Zet je ook advertentiebudget in om je posts te promoten?
  2. Kies je voor advertenties op een specifiek publiek, los van je posts?
  3. Heb je een eigen database beschikbaar van mensen die je wil bereiken? Wist je dat je die ook kan 'inladen' op Facebook om je advertentie aan hen specifiek te tonen?
  4. Hoe ga je bezoekers die geklikt hebben naar je website nadien opvolgen? Wist je dat zoiets kan via retargeting?

Hoe past dit in een groter geheel?

Linkedin is een onderdeel van je totale online strategie

Je wil bouwen aan je netwerk op Linkedin. Je wil je netwerk activeren. Je wil prospects en leads in je netwerk detecteren. Dat kan met sterke content.

Maar wat dan?

Hoe laat je de bezoeker een volgende stap zetten? Je content op sociale media is, als het goed is, een opwarmer voor de échte waardevolle content op je eigen kanalen.

Met de template krijg je overzicht.

Het kan een eerste stap zijn om je communicatie gestructureerd en planmatig aan te pakken i.f.v. je bedrijfsdoelstellingen.

Je volgende stap? Een communicatieplan.

Deze straffe ondernemers zetten Linkedin gestructureerd in