Waarom jij een communicatieplan nodig hebt?

Een communicatieplan: wat, hoe en waarom? Daarover gaat het op deze pagina.

Als ondernemer ben je vastberaden om je kmo nog beter te runnen. Want je hebt ambitie, je doet graag wat je doet, je wil vooruit. De fundamenten van je bedrijf zijn gelegd. Tijd nu om te groeien, om je naam of merk te positioneren, om meer bezoekers in je winkel te krijgen, of om te consolideren wat je hebt opgebouwd.

Welnu, Wizz helpt je om een straffe ondernemer te zijn. Hoe? Door communicatie mee in zetten in functie van je bedrijfsdoelstellingen. Niet door communicatie in te roepen als de sales even minder gaat. Geen losse flodders. Niet schieten op alles en iedereen.

Wel door structuur en strategie te brengen in je communicatie(beleid). Door samen een communicatieplan uit te tekenen en uit te rollen.

Wat is een communicatieplan?

Zonder plan geen straffe vrouw of man. Wat je communicatiedoelstelling ook is, handel niet halsoverkop: raprap een website opzetten of een e-mailing lanceren, gewoon omdat iedereen dat doet.

Het succes van jouw bedrijf start met een weldoordacht communicatieplan. Een helder plan dat je rode communicatiedraad is voor een welbepaalde periode, bijv. een jaar.

Aan deze rode draad hang je een mix van verschillende gerichte communicatie-acties die nodig zijn om je doel te bereiken. Van online tot print (=offline). Dit plan zorgt voor gestructureerde en strategische communicatie, maar ook voor continuïteit in je communicatie.

Want een communicatieplan is net als je financieel, business- of personeelsplan een onbetwistbaar onderdeel van je bedrijfsvoering.

En zonder communicatieplan geen straffe ondernemer.

structuur in je middelen, planning en begroting van je communicatieplan
de gouden cirkel van simon sinek

Een communicatieplan begint met je waarom?

1. Je bestaansreden

Sowieso altijd en overal: Alles wat je als bedrijf doet, doe je in functie van je bestaansreden. Die is wat jouw bedrijf onderscheidt van je concurrenten. De reden waarom (je Why) je als ondernemer doet wat je doet. Je kern. Deze bestaansreden is de lijm van je communicatieplan. Meer over je bestaansreden.

2. OGSM

Is je bestaansreden helder? Dan komen we bij de hamvraag: Wat wil je binnen 1 tot 3 jaar bereiken met je bedrijf?

Deze ambitie is je objectief. En dat zetten we heel gestructureerd op papier:

  1. objectief (O)
  2. goals (G)
  3. strategieën met maatstaven (S)
  4. acties of middelen (M)

En dat brengt ons bij de OGSM: een handige methode om je communicatieplan helder te krijgen.

Hoe schrijven we dan je ganse communicatieplan?

Een Wizz-plan voor jouw kmo bestaat uit 8 cruciale elementen:

  1. Je bestaansreden
  2. Je doelklanten
  3. Je objectief
  4. Je goals
  5. Je strategieën
  6. Je middelen
  7. Je planning
  8. Je begroting

Naast de denkoefening en de uitvoering van je communicatie-acties houdt jouw communicatieplan ook rekening met een grondige evaluatie op tijd en stond.

  • Je plan is S.M.A.R.T. En zegt dus wanneer je goed bezig bent. Haal je ook effectief die doelstellingen?
  • Je evalueert en stuurt bij. Helaas is communicatie geen exacte wetenschap. Voortschrijdend inzicht en aanpassingen in functie daarvan zijn cruciaal voor het welslagen van je communicatieplan.
Gert Lathouwers, bestuurder Wizz

Genoeg gelezen? Of weinig tijd?

Boek een snelle intro tot Wizz

In 30' minuten maken we kennis. Luister ik naar je uitdagingen. En ongetwijfeld ontdekken we samen enkele oplossingen voor jouw kmo.

Welke stappen zetten we samen voor jouw plan?

Om voor jouw kmo een goed communicatieplan op te stellen, zijn

  • inleving in wat jij doet
  • en een klik tussen jou en ons Wizz-team

superbelangrijk. In 6 stappen schrijven we jouw plan. Van kennismakingsgesprek tot implementatie van je plan.

Ontdek de 6 stappen van het Wizz-proces voor jouw communicatieplan.

Dirk werkt aan een communicatieplan op kantoor

Ontvang subsidies via kmo-portefeuille

Ons proces voor het opstellen van een communicatieplan valt in de smaak bij kmo-portefeuille. Want Wizz is erkend als dienstverlener voor de kmo-portefeuille. Goed nieuws voor ons, maar ook voor jou. Het betekent immers dat het opstellen van het plan voor jouw kmo gesubsidieerd kan worden.

Zo werkt deze subsidie concreet voor jouw communicatieplan.

Nog 2 andere subsidiekanalen voor je communicatieplan

Naast de kmo-portefeuille (zie hiernaast) kan je voor het opstellen en/of uitvoeren van je plan een beroep doen op 2 andere subsidiemogelijkheden:

  • digitale internationale commerciële bedrijfscommunicatie
  • digitale investeringsaftrek

Bekijk deze subsidiekanalen.