Hoe helpt een OGSM je bij je communicatieplan?

Daar sta je dan: vol goesting om je communicatieplan op te stellen. Er helemaal van overtuigd dat losse communicatieflodders geen zoden aan de dijk brengen. Tijd voor structuur en strategie. Tijd om een straffe ondernemer te zijn.

Top! Maar hoe begin je er nu concreet aan? Een methode om helder te krijgen waarrond je je communicatieplan opbouwt, is die van de OGSM. Letterlijk je kader voor je plan.

Voorbeeld OGSM - WIZZ Communicatiepartners

Wat is een OGSM?

OGSM is een letterwoord voor Objectief, Goals, Strategie en Measures. Het is je strategisch communicatieplan op 1 A4. Hierin maak je je strategie en voer je die ook uit.

Dit handige kader van je communicatieplan is je heilige A4 om bij de les te blijven.

Kriebelt het om meteen een OGSM te zien? Klik dan hier!

WIZZ-ogsm-je-plan-op-1-A4

Waarrond is je communicatieplan opgebouwd?

Stap 1: Get things clear. Bepaal wat je binnen een jaar wil bereiken met je bedrijf. Ambieer je omzetgroei? Of sta je op het punt om een nieuw product of nieuwe dienst te lanceren? Wil je je werkingsgebied uitbreiden? Extra klanten aantrekken? Of de focus leggen op je eigen medewerkers?

Wat je objectief ook is, een handige methode om het helder te krijgen is die van OGSM.

Hoe je OGSM opstellen?

1. Formuleer je objectief

Of anders gezegd: Maak in één zin duidelijk wat je met je bedrijf wil bereiken. Plak er zeker ook de termijn op waarbinnen je dit objectief wil bereiken, bijvoorbeeld een jaar.

Belangrijk: Een objectief bevat altijd een doel DOOR iets te doen.

2. Goals

Wanneer ben je goed bezig om je objectief te halen? Om dit te toetsen, maken we ons objectief meetbaar door ze te concretiseren in goals. Kortom, wanneer zijn we tevreden?

Deze goals zijn S.M.A.R.T of: specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdgebonden. Meer over S.M.A.R.T.

3. Strategie

Hier bepalen we op welke thema’s (strategieën) we gaan werken om ons objectief te halen. Of ‘hoe’ gaan we ons objectief halen?

Ook hier hanteren we in de formulering van onze thema’s ‘doel door doen’.

BelangrijkAlle strategieën dienen alle goals en het objectief.

4. Measures

Deze delen we op in:

  • measures to take: Welke concrete communicatie-acties ondernemen we per strategie?
  • maatstaven: We maken helder in cijfers wanneer we per strategie geslaagd zijn. Net als de goals zijn deze maatstaven S.M.A.R.T.

Bekijk een praktisch voorbeeld van een OGSM

Hoe ziet nu zo'n ingevulde OGSM eruit? Klik op de knop hieronder en vind een - weliswaar plezant - fictief voorbeeld.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google's privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Hoe gebruik je de OGSM?

Is je OGSM opgesteld en wordt die gedragen door je medewerkers, dan zit je in de startblokken om je measures of communicatie-acties daadwerkelijk uit te voeren. Hou je measures goed in de gaten, zo weet je of je goed bezig bent. Of waar je best bijstuurt of een tandje hoger schakelt.

Deze OGSM is dus je communicatieplan op 1 A4. Hang dit goed zichtbaar vanop je werkplaats op. Of houd dit plan bij je in de buurt. Want en route loeren losse communicatieflodders om de hoek. Een vraag van adverteerder x of een plotse ingeving van teamlid y. Vraag jezelf altijd af: passen die acties en ideeën in je OGSM? En heiligen ze een van de strategieën die je hebt uitgezet?

Je OGSM is je tool om bij de les te blijven, om je on track te houden. Om stappen te zetten in functie van je objectief. Om niet te schieten op alles wat je pad kruist. Om ‘nee’ te durven zeggen tegen ideeën of opportuniteiten die je voorgeschoteld krijgt.

Pick your battles.