Communiceer jij S.M.A.R.T. ?

S.M.A.R.T., dat betekent doelstellingen aan je communicatie koppelen. Die mogen uitdagend zijn, ab-so-luut. Maar houd ze haalbaar en realistisch. Zo houd je focus en weet je of je moet bijsturen of dat je simpelweg goed bezig bent.

Meten is weten. Een cliché dat nog altijd raak is. Zeker in je communicatie. Want communicatie is geen exacte wetenschap. Het is vaak trial-and-error. Leren uit de zaken en bijsturen.

Waarvoor staat S.M.A.R.T.?

Dit letterwoord staat voor:

  • Specifiek: kies duidelijke doelstellingen, bijvoorbeeld 20 nieuwe ingevulde offerteformulieren per maand in jouw regio.
  • Meetbaar: Krijg zicht op het aantal ingevulde offerteformulieren door hiervoor een apart formulier op je website op te zetten. Of door Google Analytics in jouw website of webshop te integreren.
  • Aanvaardbaar: Bespreek je doelstellingen met je team.
  • Realistisch: Je kan onmogelijk meer dan 6 miljoen Kempenaars bereiken.
  • Tijdgebonden: Over welke periode streef je naar die 20 ingevulde offerteformulieren? Bouw periodiek een opvolgmoment in om je target te toetsen.

S.M.A.R.T. hoeft niet moeilijk te zijn

Integendeel. Aan je communicatie-acties kan je 'simpele' doelstellingen koppelen. Voorbeelden zijn: 20 ingevulde offerteformulieren, + 250 volgers van je Facebookpagina, een gemiddelde doorklikratio van je e-mailing van meer dan 20%, ...

Het zijn je maatstaven om te toetsen of je met je communicatie goed bezig bent. Of waar je best bijstuurt.

TIP: Zorg ervoor dat je doelstellingen altijd in functie staan van het hoger communicatie-objectief van je bedrijf. Kijk daarvoor even naar deze OGSM-methode.

Pin je niet vast op cijfers

En interpreteer ze zeker niet 1 op 1. Beschouw cijfers eerder als het ontdekken van trends in je communicatie. Het is niet omdat je via de Facebook-advertentie geen rechtstreeks meetbaar ingevuld offerteformulier meet, dat die advertentie geen goed communicatiemiddel is. Het kan best dat iemand die advertentie gezien heeft, maar er niet onmiddellijk iets mee gedaan heeft. Enkele dagen later beslist die persoon om rechtstreeks naar je website te surfen en een offerteformulier in te vullen.

Nu, dan heeft die advertentie z'n werk gedaan. Ook al kan je het niet 1 op 1 meten en aantonen.

Belangrijk is daarom om je cijfers met enige nuance en zin voor realiteit te bekijken. Want hoe je het ook draait of keert, die ingevulde offerteformulieren zijn het resultaat van je totaalcommunicatie. Het geheel, de mix van middelen om tot je doel te komen. (Lees meer over een communicatieplan.)

Want moesten we bij Wizz weten wat hét one and only communicatiemiddel is om je doelstelling te halen, dan lagen we languit in een strandstoel op het parelwitte strand van Bora Bora met een cocktail in de hand. 😉

Nogmaals: Communicatie is geen exacte wetenschap. Jouw bedrijf is anders dan dat van je concurrenten. Wat werkt voor jou, werkt daarom niet voor hen. Je doelklanten zien niet ál jouw communicatie.

Conclusie: Spring realistisch om met cijfers. Speur naar trends. En vooral: Meet je doelstelling in de ruime zin. Dit wil zeggen: wat is het resultaat van al je communicatieacties samen?

Workshop

1 keer per kwartaal.
Kijk naar de volgende data in het inschrijvingsformulier.

Hoe meetbare doelstellingen koppelen aan je communicatie? Hoe ermee starten?

Volg "8 cruciale elementen in elk plan"

Je ontdekt hoe jij structuur in je communicatie brengt. Een slimme manier om communicatie daadwerkelijk mee in te schakelen om je bedrijfsdoelstellingen te halen.