Voor welke Je bestaansreden kom jij elke dag uit je bed?

Wat op het eerste gezicht een vreemde vraag lijkt, is een oh zo belangrijke hoeksteen van jouw ondernemerschap. Herinner de fameuze woorden van televisiemaker Paul Jambers: “Wie zijn ze? Wat drijft hen?” Want deze woorden zijn verre van gek.

Is het voor jou helder waarom jij als ondernemer doet wat je doet?

Waarom ben je begonnen met ondernemen? Waarom ben jij ervan overtuigd dat je het beter kan dan iemand anders? Wat geeft jou elke dag voldoening?

Kortom: Wat geeft je elke dag die boost om onder je lakens onderuit te komen?

Dit denkwerk leidt tot het vinden van een bestaansreden. Datgene waarvoor je het allemaal doet.

Waarom heb je een bestaansreden nodig?

Omdat klanten je willen snappen. Ze willen weten waarvoor ze kiezen (of waarvoor net niet). Aan wie ze hun zaak of beslissing toevertrouwen.

En het is precies omdat er vandaag een overvloed aan keuze is, dat klanten op zoek gaan naar een andere reden dan ’de goedkoopste’. En tja, niet iedereen kan de goedkoopste zijn.

Daarom is er een duidelijk onderscheid nodig. Je bestaansreden is wat je onderscheidt van je concullega’s.

En dat is dúrven kiezen. Want pretenderen dat je 'alles' kan, is niet de juiste weg naar succes. Door je duidelijk te positioneren, zeg je wat je doet, maar ook wat je niet doet. Laat dit je niet afschrikken. Integendeel. Ook hier is kiezen winnen!

Wedden dat je al een bestaansreden hebt?

Elke ondernemer heeft een reden van bestaan. Jij dus ook.
Want diep vanbinnen is er een reden waarom je doet wat je doet.

Misschien onbewust, maar ze is er. En het is kwestie van die reden boven water te brengen.

Hoe past dit in een groter geheel?

Je bestaansreden is steeds en onderdeel van je aanpak.

Waarom is het zo belangrijk om die bestaansreden juist te verwoorden?

Je las het hierboven al: om klanten een reden te geven waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen en niet voor een ander. Maar je bestaansreden ontcijferen alleen is niet genoeg.

Je moet ze ook onderscheidend onder woorden brengen, onderscheidend communiceren. Anders zien klanten het verschil met je concullega’s nog altijd niet. Een voorbeeld: Als je kwaliteit hoog in het vaandel draagt, is het noodzakelijk om dat op een extreme manier te formuleren. De kans is namelijk groot dat je concullega’s ‘kwaliteit’ ook belangrijk vinden.

Als alle concullega’s zeggen dat ze staan voor kwaliteit, ziet de klant opnieuw geen verschil. En geef je hem – tussen alle eenheidsworst door – de pap in de mond om te kiezen voor ‘de goedkoopste’.

Wanneer heb je een goede bestaansreden?

Onderscheidend

Ze legt een verschil met je concullega’s bloot.
In de meest ideale marktpositie moet je klant kiezen tussen jou en de rest. Hij ziet dan enkel een verschil in jouw positionering. Want al de rest verkondigt min of meer hetzelfde.

Helder

Je bestaansreden is duidelijk. De klant begrijpt het verschil.
Hij moet nu enkel nog kiezen welke bestaansreden het best bij hem past. Als dat jouw bestaansreden is dan is hij jouw doelklant.

Consistent

Een goede bestaansreden trek je door. Altijd en overal klop je op dezelfde nagel. Overal en aan iedereen vertel je hetzelfde verhaal.
Pas wanneer jij je verhaal stilaan beu wordt, zullen anderen het pas beginnen te begrijpen.

Onderdruk je drang naar variatie en afwisseling wanneer het over je bestaansreden gaat. Die verandert nooit!

Hoe zet je je bestaansreden in?

Hier komt communicatie op de proppen. Want het is in je communicatie dat je je bestaansreden ten volle uitspeelt. Zo geef je potentiële doelklanten een verdomd duidelijke reden waarom ze best voor jou kiezen.

Maar beperk je niet tot communicatie alleen. Je bestaansreden trek je door in alle geledingen van je bedrijf. Tot in het extreme.

Je aankoopdienst neemt betere beslissingen doordat ze snappen wat je bestaansreden is. Stel: Jouw bedrijf staat voor de snelste in de markt. Wel, dan is het wiedes dat je aankoper kiest voor de snelste leverancier. En niet voor de goedkoopste of de meest kwalitatieve.

Je staat voor wat je staat als iedereen binnen je bedrijf hiervan doordrongen is. Pas dan straal je je bestaansreden uit naar de buitenwereld. Pas dan vinden doelklanten vlot de weg naar je deur.

PS: Klik en ontdek de bestaansreden van WIZZ. Waarom we doen wat we doen?

Gert Lathouwers, bestuurder Wizz

Genoeg gelezen?

Ik kom graag eens met je babbelen.

Bij ons op kantoor in Herentals of bij jouw op het bedrijf.
Waar spreken we af?