Communicatieplan

Waarom jij een communicatieplan nodig hebt?

Als ondernemer ben je vastberaden om je kmo nog beter te runnen. Je hebt ambitie, je doet graag wat je doet, je wil vooruit. De fundamenten van je bedrijf zijn gelegd. Tijd nu om te groeien, om je naam of merk te positioneren, om meer bezoekers in je winkel te krijgen, of om te consolideren wat je hebt opgebouwd.

WIZZ helpt je om een straffe ondernemer te zijn. Hoe? Door communicatie mee in zetten in functie van je bedrijfsdoelstellingen. Niet door communicatie in te roepen als de sales even minder gaat. Geen losse flodders. Niet schieten op alles en iedereen.

Wel door structuur en strategie te brengen in je communicatie(beleid). Door samen een communicatieplan uit te tekenen en uit te rollen.

Wat is een communicatieplan?

Zonder plan geen straffe vrouw of man. Wat je communicatiedoelstelling ook is, handel niet halsoverkop: raprap een website opzetten of een e-mailing lanceren, gewoon omdat iedereen dat doet.

Het succes van jouw bedrijf start met een weldoordacht communicatieplan. Een helder plan dat je rode communicatiedraad is voor een welbepaalde periode, bijv. een jaar.

Aan deze rode draad hang je een mix van verschillende gerichte communicatie-acties die nodig zijn om je doel te bereiken. Van online tot print (=offline). Dit plan zorgt voor gestructureerde en strategische communicatie, maar ook voor continuïteit in je communicatie.

Een communicatieplan is net als je financieel, business- of personeelsplan een onbetwistbaar onderdeel van je bedrijfsvoering. Zonder communicatieplan geen straffe ondernemer.

Waarrond is je communicatieplan opgebouwd?

Stap 1: Get things clear. Bepaal wat je binnen een jaar wil bereiken met je bedrijf. Ambieer je omzetgroei? Of sta je op het punt om een nieuw product of nieuwe dienst te lanceren? Wil je je werkingsgebied uitbreiden? Extra klanten aantrekken? Of de focus leggen op je eigen medewerkers?

Wat je objectief ook is, een handige methode om het helder te krijgen is die van OGSM.

Welke elementen bevat een communicatieplan?

Een WIZZ-communicatieplan voor jouw bedrijf bevat 8 essentiële elementen:

  1. Strategie
  2. Campagnes
  3. Huisstijl
  4. Copywriting
  5. Offline communicatie
  6. Online communicatie
  7. Adverteren (offline en online)
  8. Partners
Lees meer in de diepte over deze 8 elementen van je communicatieplan.

Naast de gerichte communicatie-acties houdt jouw communicatieplan ook rekening met deze elementen:

  • Timing: wanneer doe je wat?
  • Budget: Welk verantwoord en realistisch budget trek je uit voor je communicatie?
  • S.M.A.R.T.: Wanneer ben je goed bezig?
  • Evaluatie: Stuur bij waar nodig.

Download onze template voor je communicatieplan

Concreet aan de slag gaan met het opstellen van je communicatieplan? We bieden je graag én gratis onze Exceltemplate aan.

Welke stappen zetten we samen voor jouw communicatieplan?

Om voor jouw kmo een goed communicatieplan op te stellen, zijn

  • inleving in wat jij doet
  • en een klik tussen jou en ons WIZZ-team

superbelangrijk. In 6 stappen schrijven we jouw plan. Van kennismakingsgesprek tot implementatie van het communicatieplan.

Ontdek de 6 stappen van het WIZZ-proces voor jouw communicatieplan.

Ontvang tot 40% subsidies via kmo-portefeuille

Ons proces voor het opstellen van een communicatieplan valt in de smaak bij kmo-portefeuille. Want WIZZ is erkend als dienstverlener voor de kmo-portefeuille. Goed nieuws voor ons, maar ook voor jou. Het betekent immers dat het opstellen van het communicatieplan voor jouw kmo tot 40% gesubsidieerd kan worden.

Zo werkt deze subsidie concreet voor jouw communicatieplan.

Nog 2 andere subsidiekanalen voor je communicatieplan

Naast de kmo-portefeuille (zie hierboven) kan je voor het opstellen en/of uitvoeren van je communicatieplan een beroep doen op 2 andere subsidiemogelijkheden:

  • digitale internationale commerciële bedrijfscommunicatie
  • digitale investeringsaftrek

Bekijk deze subsidiekanalen.

Ben jij al een straffe ondernemer?

Start met je communicatieplan. WIZZ helpt je hierbij. Van opstellen tot uitvoering.

Kriebelt het na het lezen van deze pagina om erin te vliegen?