Hoe zorg je ervoor dat jouw explanimation de SEO van je website verbetert?

Storyboard animation video

Een explanimation is een animatie waarin je op een duidelijke manier je product, dienst, bedrijf of andere zaken uitlegt. De juiste beelden in combinatie met een goed sound design eronder zorgen voor een effectieve explanimation. Elk bedrijf kan een explanimation inzetten. Je kunt namelijk alles wat je maar kunt verzinnen visueel weergeven, de wensen en behoeften van een bedrijf kunnen daarom altijd voorzien worden.

Voordelen explanimation

Ben je nog niet helemaal overtuigd van het nut van een explanimation laten maken? Lees dan onderstaande feiten:

  • Het menselijk brein is audiovisueel ingesteld, wat betekend dat we liever naar video kijken dan een tekst lezen. Bij video houden we beter de aandacht vast. Daarnaast slaan we aspecten die voorbijkomen in een video een stuk beter op dan wanneer we ze zouden lezen.
  • Bedrijven die een explanimation inzetten merken dat hun conversie is verbeterd. Video verhoogd namelijk de waarschijnlijkheid van aankoop met maar liefst 85%.
  • Video is in opkomst, er wordt verwacht dat in 2019 80% van de social media content uit video zal bestaan.
  • 52% van de marketeers is ervan overtuigd dat video effectief is voor het creëren van meer brand awareness bij klanten.

Search Engine Optimization

Naast dat mensen liever een explanimation kijken dan een stuk tekst lezen, is een explanimation ook nog eens goed voor je SEO. Wanneer je je explanimation op YouTube of Vimeo hebt geplaatst met de juiste titel, omschrijving en tags levert dit je meer zoekverkeer op. Dit komt omdat Google steeds meer videoresultaten opneemt in de reguliere zoekmachine. Hieronder beschrijven we vier punten waardoor je met behulp van je explanimation de SEO van je website kunt optimaliseren.

Kwaliteit

Wanneer je een explanimation aan je website hebt toegevoegd, beschouwt Google je website van betere kwaliteit dan een website die geen videocontent bevat. Google beschouwt video’s namelijk als interessante content voor de bezoeker.

Click-through Rate

Websites die video bevatten, hebben een click-through rate die gemiddeld 41% hoger is dan websites die geen video bevatten. Dit komt omdat thumbnails en video snippets de aandacht van de consument trekken, hier zullen consumenten dan ook sneller op klikken. Websites met een hoge click-through rate worden beloond in Google-zoekresultaten, hierdoor bevat 70% van de websites die op de eerste pagina’s van Google-zoekresultaten staan video.

Backlinks

Wanneer je video gedeeld wordt, krijg je een backlink. Een backlink is een verwijzing van een andere webpagina naar je eigen website. Door middel van deze backlink is er weer een nieuwe bron die verkeer naar jouw website doorstuurt. Wanneer je je video bijvoorbeeld op YouTube of social media deelt, zijn dit weer nieuwe mogelijkheden om mensen naar je website te krijgen. Wanneer je een explanimation hebt toegevoegd aan je website zal het aantal backlinks verdriedubbelen, dit verhoogt je potentiële bereik enorm.

Bounce rate

Iets anders wat Google meeneemt in de ranking van websites is de hoeveelheid bounce rate van een website. Je bounce rate is het procent bezoekers die je website verlaten zonder dat dat ze hebben doorgeklikt naar een andere pagina of enige actie hebben ondernomen. Wanneer een website een hoog bounce rate percentage heeft, wordt dit als negatief beschouwd door Google. Websites met minder interessante content hebben vaak een hoge bounce rate. Wanneer je een explanimation aan je homepage hebt toegevoegd, stimuleer je mensen om langer op je website te blijven. Daarnaast zorgt het bekijken ook voor een langere bezoektijd én voelen kijkers zich eerder betrokken bij het bedrijf waardoor ze nog meer content gaan kijken.

Bij het maken van een explanimation is het dus belangrijk voor je SEO om te zorgen voor interessante content die antwoord geeft op de behoeftes van je publiek. De explanimation moet relevante titels en tags hebben. Als laatste is het belangrijk dat je video aan de homepage van je website toevoegt én je moet zeker niet vergeten om je explanimation op sociale netwerken te delen om zo een groter bereik te hebben! Je weet nu inmiddels een hoop meer over hoe je je SEO kunt verbeteren door middel van een explanimation, nu is het tijd om zelf aan de slag te gaan!

Deze blogpost kwam tot stand in samenwerking met Cooler Media.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Benieuwd hoe je website scoort in Google? Vraag hier je rapport aan 👉