Je naamkaartje als barometer van je strategie

Na een toevallige ontmoeting, tijdens een beurs of aan het einde van een afspraak: het overhandigen van een naamkaartje is de onderstreping van een eerste indruk. Dankzij je business card nemen je klanten makkelijker terug contact op. Denk dus goed na wat je er op zet.

Wie is dit, wat doet hij en waarom zou ik dat door hem laten doen? Het zijn drie essentiële vragen waar je klant een antwoord op moet krijgen met één blik op je naamkaartje. Weet je onmiddellijk wat er allemaal op je naamkaartje moet en hoe? Proficiat, jij volgt duidelijk je eigen communicatiestrategie. Verschillen jouw naamkaartje en dat van je collega’s van kleuren, inhoud, schrijfwijze of call-to-action? Dan is er nog werk aan de winkel.

Huisstijl is heilig

De naam en het logo van je bedrijf, je eigen naam, je functietitel, een vast en een mobiel nummer, het adres en de website van je bedrijf, links of QR-codes naar je sociale media, een foto… Er is heel wat potentiële informatie voor je naamkaartje van amper 85 op 55 millimeter. Maar plaatsgebrek mag geen reden zijn om je huisstijl overboord te gooien.

Manager, CEO of PDG?

Correcte jobomschrijvingen zijn essentieel voor je bedrijfsstrategie. De omschrijving van je functie maakt meteen aan de klant duidelijk waarvoor hij bij je terecht kan. Denk bijvoorbeeld na over de bereikbaarheid die titels zoals manager, CEO of président-directeur général uitstralen.

#SocialMedia

Via sociale media ga je een directe, open interactie aan met je klanten. Maar is dat wel je bedoeling? En ga je je klanten aanmoedigen om je Facebookposts te delen of je tweets te retweeten? Om mensen richting je sociale media te leiden, kan je kiezen voor weblinks, iconen of beiden.

Een beeld of duizend woorden?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, ook op een naamkaartje. Mensen onthouden makkelijker gezichten dan namen. Als je klant achteraf niet meer weet welk naamkaartje van jou was, hoor je hem allicht nooit meer terug. Bedenk wat voor uitstraling je naamkaartje zal hebben wanneer je foto er op staat.

Call to action

Naamkaartjes uitwisselen is een mooie afsluiter van een gesprek maar uiteraard wil je niet dat het daar ophoudt. Een korte aansporing zoals ‘Bezoek onze website’ of ‘Bel me voor een gratis offerte’ is voldoende om het contact verder te zetten. Maar waartoe wil je je klanten aanzetten? Is een e-mailadres of een telefoonnummer voldoende of wil je ze tot aan je voordeur lokken?

Spring eens uit de band

De tijd dat naamkaartjes enkel witte rechthoeken met een zwarte tekst waren, ligt gelukkig al even achter ons. Natuurlijk kan dat de stijl zijn waarin je met je klanten wil communiceren. Maar er is niets mis met de creativiteit van je bedrijf ook in je naamkaartje te tonen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een ICT-bedrijf met een business card in de vorm van een usb-stick of een tuinaanlegger met een naamkaartje met plantenzaden?

Op die manier wordt je naamkaartje een perfecte afspieling van je bedrijfsstrategie. Contacteer ons om samen na te denken over jouw persoonlijke communicatieplan.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *