Waarom doelgroepen soms werken en soms niet

Stel, je lanceert een marketingcampagne naar getrouwde vrouwen van 40 jaar die wonen in de regio Kempen, hoger opgeleid en linkshandig zijn en goed kunnen koken. Goede voorbereiding, strategisch weldoordacht. Kortom, je bent ervan overtuigd dat je de juiste mensen voor je product of dienst bereikt.

Je bent goed bezig. Maar het kan nog beter.

Je hebt een doelgroep afgelijnd. Mooi begin. Doelgroepen worden gevormd op basis van sociodemografische gegevens: geslacht, leeftijd, burgerlijke staat, beroep, inkomen,… Interessant omdat deze gegevens makkelijk te vinden en voorspelbaar zijn. Als er geen haar in de boter komt, is de vrouw die je target in je campagne volgend jaar 41 jaar, woont ze nog altijd in de regio Kempen, is en blijft ze hoger opgeleid. Jawel, ze is dan nog altijd linkshandig en koken kan ze goed. 

Is je doelgroep homogeen?

Zeker. Maar opgelet: de mensen in je doelgroep gedrágen zich niet homogeen. En dat brengt ons bij de identificatiecluster, een marketinginstrument dat beter (dan de doelgroep) is afgestemd op hoe de mens reageert. Anders dan vertrekken vanuit de objectieve omschrijving van een persoon of bedrijf, gaat de identificatiecluster ervan uit hoe die persoon of dat bedrijf zichzelf ziet.

De groep van vrouwen van 40 jaar die wonen in de Kempen, hoger opgeleid en linkshandig zijn en dénken dat ze goed kunnen koken, is anders samengesteld dan diezelfde groep die effectief gewaardeerd wordt om haar kookkunsten.

Werk met identificatieclusters…

…liever dan met doelgroepen. Want identificatieclusters impliceren ook de emotionele status van de mens. Zo kun je mensen in je campagne aanspreken op een manier waarop ze zich beter herkennen, waarmee ze zich identificeren. Het is niet omdat je 40 jaar bent, dat je je ook 40 jaar voelt. Sommigen voelen zich 20, anderen 55. Bovendien kun je iemands leeftijd niet veranderen, maar je kan hem/haar wel een ander gevoel geven. Met identificatieclusters kan je dus actief aan de slag. Je kan ze creëren.

Definieer je identificatiecluster zinvol en specifiek

Hoe specifieker je identificatiecluster, hoe sterker de identificatie. Hoe groter de kans dat je marketingcampagne rendeert. Want je creëert een emotionele band met je prospects. Dat wil jij toch ook? Zo wordt jouw merk sterk.

Dit blogbericht is geïnspireerd op het boek Honshitsu, de Essentie van Marketing/de Marketing van de Essentie van Frank Wouters.

Advies nodig over hoe je campagne strategisch op te bouwen?

Zonder de vooraf gedefinieerde doelstellingen uit het oog te verliezen? Geef een seintje aan Gert. Hij wijst je samen met ons WIZZ-team de weg.

6 reacties op “Waarom doelgroepen soms werken en soms niet

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *