Zit je bestaansreden in elke vezel van je bedrijf?

Als ondernemer heb je vrijheid. Heerlijk veel vrijheid op bepaalde vlakken. Veel ruimte om je ideeën om te buigen naar realiteit. Om lijnen uit te zetten. Om je zaak te sturen naar waar jij wil.

Vrijheid om keuzes te maken. Met veruit de belangrijkste: waarom kiezen je doelklanten best jouw product of dienst? En niet die van je concurrentie. Die keuze is ongelooflijk belangrijk. Het is je positionering op de markt. Het fundament van je succes. Want eens die keuze helder is, maak je het je klanten zoveel makkelijker om te kiezen voor jou.

En eigenlijk is het zelfs geen keuze. Het is iets wat al lang binnen jou broedt. Diep vanbinnen. De reden waarom je als ondernemer doet wat je doet. Je bestaansreden dus.

Zonder bestaansreden dweil je met de kraan open

Klinkt heftig. Maar durf naar je bestaansreden te graven. En vinden zal je. Want in elke ondernemer schuilt een prikkel om elke dag het beste van zichzelf te geven. Eens je die duidelijk hebt, zit je in de lift.

Want het helder hebben van je 'waarom' is een van de sleutels tot succes voor je zaak. En wel daarom:

  1. Door duidelijk te communiceren waarvoor je staat, zeg je meteen ook waarom klanten moeten kiezen voor jouw bedrijf.

Want het is nu eenmaal eigen aan de mens om lege vakjes in te vullen met een eigen waarheid of interpretatie. En dat brengt ons bij:

2. Niets is conceptneutraal*. Elke kleur, elk woord, elke vorm roept een bepaald gevoel op. Zelfs 'niets zeggen of doen' geeft ruimte tot welbepaalde perceptie en interpretatie.

Beter dus maar om die interpretatie in de hand te hebben en te sturen. En dat doe je door je bestaansreden te laten uitstralen in alle facetten van je onderneming. Niet alleen in je communicatie, maar ook  - en heel belangrijk - in je mensen. Het is dan je uitdaging om hen als het ware onder te dompelen in je bedrijf. Hen mee te nemen in je verhaal. Om hen uiteindelijk je bedrijf te laten ademen.

Over naar een concreet voorbeeld:

een norse medewerker aan de slag op een productfilmpje van Coolblue. Een tang op een varken, toch? Want die stuurse uitstraling druist in tegen de Coolblue-bestaansreden 'Alles voor de glimlach'.

Wat als je afwijkt van je bestaansreden?

Eens je je keuze gemaakt hebt voor je 'waarom?', dan doe je niets dan voordeel door je hieraan te houden. Doe je dat niet, wees je er dan van bewust dat dit gevolgen heeft voor je concept; voor de manier waarop iemand het interpreteert. Voor je geloofwaardigheid.

Door af te wijken, zet je de deur naar de concurrentie open. Hoe minder duidelijk je bestaansreden is voor je doelklanten, hoe makkelijker je hen het maakt om elders te shoppen.

Dus:

Geef je doelklanten een duidelijke reden om voor jouw zaak te kiezen.

Straal dit uit in alles wat je doet met je bedrijf. Maak het voelbaar in elke vezel. Zodat het plaatje klopt. Je inspanning zal lonen! Want met een duidelijk onderscheidend vermogen trek je sowieso de juiste doelklanten aan.

Meer over je bestaansreden en waarom ze zo belangrijk is.

*'Niets wat je doet, is conceptneutraal' is een Wet in het marketingboek Honshitsu, de essentie van marketing en de marketing van de essentie. Als WIZZ'ers zijn we ervan overtuigd dat de Honshitsu-ideeën ertoe bijdragen om ondernemers straf te maken.

Zit je bestaansreden in elke vezel van je bedrijf?

Bart Gybels

schreef op: 19 januari 2021
aangepast op: 28 januari 2021
categorie: Ongecategoriseerd

Plaats een reactie

Hoe straf vond je dit bericht?

Klik op een ster om je score te geven.

Gemiddelde waardering 5 / 5. Aantal stemmen: 2

Wees de eerste om je score te geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *