Waarom we het graag over onszelf hebben

praat niet steeds over jezelf in communicatie

Je ziet het veel. Websites die bol staan van 'we, wij'. Of de bedrijfsnaam zelf. Mja, we hebben het graag over onszelf.

Niet onlogisch. Het zit nu eenmaal in ons, ook in jou als ondernemer, om te vertellen over de dingen die ons boeien. Over zaken waarmee we elke dag bezig zijn, die ons passioneren. Zaken waarin je goed bent. En daar mag je terecht fier op zijn.

Nu, in je communicatie is de 'we' ondergeschikt aan de 'je'.

Deze 'je' is je lezer. En die is op zoek naar informatie die híj belangrijk vindt. Naar what's in it for me.

TIP: Spreek je lezer aan in je tekst. En liefst zo snel mogelijk. Of dat nu op je website is, in je e-mailing, advertentie of brief, een aanbestedingsdossier, de tip geldt voor elk type communicatie.

Want uiteindelijk wil je dat je lezer iets doet. Een volgende stap zet in zijn reis om klant bij je te worden.

Wil dat zeggen dat je het niet meer over 'onszelf' mag hebben? Dat je je troeven - dat wat je onderscheidt van je concurrenten - niet mag uitspelen?

Juist wel! En liefst zo duidelijk mogelijk. Maar speel die voordelen uit vanuit het hoofd van je lezer. Niet vanuit jezelf, je eigen kmo of organisatie.

Een concreet voorbeeld:

Wizz helpt jou om structuur in je communicatie te brengen. Met als resultaat dat we communicatie mee inzetten om je bedrijfsdoelstellingen te halen. 

Tof voor Wizz. Maar hoe kruipen we dieper in de huid van onze lezer, de ondernemer?

Hoe kunnen we de 'je' sneller naar boven halen?

Wat denk je van dit:

Jou als ondernemer helpen om structuur in je communicatie te brengen. Dat is wat we bij Wizz doen. Met als resultaat voor jouw kmo: communicatie mee inzetten om je bedrijfsdoelstellingen te halen.

Voel je het verschil?

Je zegt hetzelfde. Maar geredeneerd vanuit de leefwereld van je lezer. En niet langer vanuit het kader dat je gewoon bent.

Omdraaien dus.

Eerst de 'je', dan de 'we'.

En je realiseert een kanteling in de betrokkenheid van je lezers.

Zeker doen.

Dúrf in de spiegel kijken.

Dúrf je communicatie te verbeteren. Want je tijd en investering laten renderen, dat is wat je wil, toch?

Eerst meer weten voor wie je je tekst nu precies schrijft?

Klik op de knop hieronder en:

Warm aanbevolen leesvoer om je communicatie aan te scherpen. Zodat je lezers doen wat je wil dat ze doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *