Wat zijn doelklanten ?

Voor sommige bedrijven zijn doelklanten mensen die een voetbaldoel kopen. Maar voor de meeste bedrijven zijn doelklanten toch net iets anders.

Wil je ontdekken wie je doelklanten zijn, dan weet je best eerst héél duidelijk waarvoor je staat. Hoe scherper je dit formuleert, hoe liever jouw doelklant het heeft.

"You complete me!"

Een doelklant is de klant die begrijpt waarvoor jij staat. Hij kiest om de juiste reden voor jou of je bedrijf. Het is een klant die bij je organisatie past. Hij snapt de keuzes die je elke dag maakt. Hij verstaat de compromissen die je sluit. Je doelklant vindt belangrijk wat jij belangrijk vindt. Jullie waarden liggen perfect in lijn en kort gezegd... hij begrijpt je helemaal.

Bart presenteert in de teammeeting over doelklanten.

Hoe vindt een doelklant jou?

Hoe weet een doelklant nu of hij bij jou past én jij bij hem? Door je communicatie natuurlijk.

Toets jouw communicatie aan volgende 3 stellingen*:

  1. Is je communicatie helder? Je klant begrijpt zo je boodschap ten volle.
  2. Is ze onderscheidend? Zo ziet hij het verschil met andere aanbieders.
  3. Is je communicatie consistent? Het geloof in jou stijgt hierdoor. Herhaling werkt.

Blijkt dat jouw boodschap niet past bij de zienswijze van de klant, dan is hij jouw doelklant niet. En dat is niet erg. Hij past toch niet bij je organisatie. Deze persoon verwacht andere, niet noodzakelijk foute (!), dingen van een gelijkaardig product of dienst. Zo'n klanten noemen we schijnklanten. Hij is de klant die om snelheid roept terwijl jij voor degelijkheid staat. Hij is de klant die het goedkoopste zoekt terwijl jij het hogere segment aanbiedt. Hij is de klant die traditie en ervaring zoekt bij de meest hippe en trendy start-up. Bedank vriendelijk op voorhand.

Hoe vind jij doelklanten?

Door je communicatie helder, onderscheidend en consistent te voeren. Helder door je keuzes. Onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Consistent in de uitvoering.

Start vanaf vandaag met je zoektocht naar doelklanten. Ontwikkel enkel nog communicatie die hen aanspreekt en aantrekt. Als communicatiepartner formuleren we, samen met jou, je boodschap. Samen scheppen we een planmatig en gestructureerd kader voor jouw communicatie. Communicatie met een plan.

Gert Lathouwers, bestuurder Wizz

Scoor vanaf nu alleen nog doelklanten!

Ik kom graag eens met je babbelen.

Bij ons op kantoor in Herentals of bij jouw op het bedrijf.
Waar spreken we af?

P.S.: Om alle misverstanden te vermijden: met 'klanten' doelen we zowel op mannen als vrouwen. Het geslacht van het woord 'klant' is nu eenmaal mannelijk. Daarom spreken we dus over hij of hem wanneer we het over een klant hebben. Een tip voor zulke twijfelgevallen: gebruik www.woordenlijst.org als trouwe partner bij je eigen schrijfwerk.

* Wet 4.25, op pagina 184, van Honshitsu: de essentie van marketing, de marketing van de essentie.