Communicatiebudget

Het communicatiebudget. Het heeft vele kmo's en ondernemers ongetwijfeld al heel wat hoofdbrekens gekost:

  • Wat is een communicatiebudget en wat zit er precies in?
  • Hoe bepaal je je communicatiebudget?
  • Wat is een verantwoord communicatiebudget?
  • Hoe evalueer je je communicatiebudget?

Allemaal vragen die opborrelen bij ondernemers. Terecht! Want als je communicatie mee in je bedrijfsbegroting opneemt, dan ben je goed bezig. Straf bezig ben je als je dit budget doordacht gebruikt om communicatie effectief mee in te zetten om je bedrijfsdoelstellingen te halen.

Hoe je dat doet? Dat lees je op deze pagina.

Communicatiebudget. Wat is dat?

Je communicatiebudget is een onderdeel van je communicatieplan. Dit budget geeft weer:

  • hoeveel een communicatie-actie kost om bedacht, gecoördineerd, gemaakt en uitgerold te worden. (leesvoer: bekijk de 8 essentiële elementen van een WIZZ-communicatieplan)
  • welk budget je uittrekt voor media (=om te adverteren): printadvertenties, online advertenties, Google Ads, ads op sociale media, radio of tv,...
  • je voorziene investering in partners. Dit omhelst o.m. drukwerk, belettering, je lanceringsbudget voor e-mailings, fotoshoot, plug-ins voor je website, de aankoop van een database,...

Belangrijk: deze opsomming is niet exhaustief. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je om welbepaalde redenen de catering van een event mee opneemt in je communicatiebudget. Wel is deze opsomming indicatief en geeft hij de belangrijkste lijnen mee.

Hoe bepaal je je communicatiebudget?

Hier komt de kat op de koord. Want niet alle kmo's besteden hun communicatiebudget 'juist'. Stap 1 is: je communicatieplan helder krijgen. Dit plan stippelt je strategieën en concrete acties uit om je doelstelling na te streven. (Waarom jij als ondernemer een communicatieplan nodig hebt, dat lees je hier.)

Dus geen zotte budgetten om losse communicatieflodders de wereld in te sturen. Wél budget voor acties die passen in een plan. Eens je je communicatieplan helder hebt, zet je er het nodige budget bij, spiek even terug hierboven 'Communicatiebudget. Wat is dat?'.

Overschrijdt dit budget wat je begroot had? Dan gaan we kritisch schrappen. Mogelijk sneuvelt dan één van je strategieën, maar een straffe ondernemer is ook realistisch.

Wat is een verantwoord communicatiebudget?

Een gemiddelde kmo die al enkele jaren draait, investeert 3 tot 5% van haar omzet in communicatie.

Voor een starter zit het uiteraard anders: de kans is groot dat die in het begin een groter % investeert omdat in vele gevallen nog communicatiefundamenten moeten worden gelegd.

Tegelijk zijn er een heleboel parameters die je communicatiebudget mee bepalen. Denk maar aan:

  • Communiceer je naar de b2b- of b2c-markt?
  • In welke regio zitten jouw doelklanten?
  • Communiceer je internationaal?
  • ...

TIP: Wat het objectief van je communicatieplan ook is, houd je daaraan. Zo ga je doelgericht te werk. En verspil je geen budget aan ad hoc-communicatie of ingevingen van het moment.

Hoe evalueer je je communicatiebudget?

Superbelangrijk in communicatie is continuïteit. Herhaling van je boodschap. Je regelmatig onder de aandacht fietsen bij je doelklanten. En dit via de juiste communicatie-kanalen.

Verwacht dus geen directe (!) terugverdiening van je communicatiebudget. Een straffe ondernemer bekijkt dit budget als een investering op langere termijn. Om eerst te testen wat werkt voor zijn doelklanten. Te evalueren en bij te sturen. Zo kom je te weten in welke communicatie-acties en -kanalen te investeren en welke niet langer.

En ja hoor: na enige tijd pluk je duidelijk de vruchten van je communicatieplan. Strategie. Structuur. Continuïteit. De kernwoorden van een straffe ondernemer.

Aan de slag? (@Dries: en dan hieronder in een geel CTA-blok dat je ook terugvindt onderaan bv. https://wizz.be/communicatieplan/)

Koppel je budget aan een communicatieplan

Ontdek waarom jij een communicatieplan nodig hebt. Wat en hoe?

En maak van je communicatiebudget een investering die gegarandeerd rendeert op langere termijn!