Als ondernemer het vertrouwen van je klanten winnen, je profileren als expert, nieuwe leads aantrekken, … Er zijn redenen genoeg om je teksten te kruiden, leesbaar en -gaar te maken voor je doelklanten.
In dit artikel vind je vijf praktische tips. Check zeker eens even of je met je kmo deze tips al toepast in je copywriting.
1. Je titel is 5 keer belangrijker dan de rest
Want 5 keer meer mensen lezen liever de titel dan de rest van je artikel. Die kan dus maar beter knallen. Of het nu gaat over een blogbericht, de onderwerpregel van je e-mailing of een persbericht.
Zoek bijvoorbeeld naar de boodschap van je tekst, naar de sterkste zin. En vorm die om tot titel. Hou ook de 4U’s van Michael Masterson in het achterhoofd: ‘useful, urgent, unique, ultra-specific’ ofwel ‘nuttig, dringend, uniek en superspecifiek’. Zo krijg en hou je de aandacht van je lezers.
2. Keep It Simple, Stupid
Lees je tekst eens even opnieuw. Helemaal duidelijk, niet? Voor jou natuurlijk wel. Maar ook voor een grootmoeder van 80 of je buurman die geen flauw idee heeft wat je verkoopt, maar mogelijk vatbaar is voor je boodschap?
Schrijf op een beleefde manier voor de domste idioot. Zo kan iedereen volgen en toon je subtiel je expertise.
(Want als ondernemer weet jij het meest van je bedrijf, je product of dienst. Maar je doelklant zit (nog) op een heel ander niveau.)
3. Wees direct en relevant
Aandacht trekken en vasthouden doe je ook door concreet en bondig te schrijven. Vermijd wazige cijfers, nietszeggende adjectieven en voorwaardelijke zinnen.
“Met meer dan 75 jaar ervaring leveren we ons prachtig drukwerk aan tientallen bedrijven, die genieten van onze supersnelle service. Als je zelf ook wilt kunnen vertrouwen op het snelste drukwerk, mag je ons gerust contacteren voor meer informatie.”
Tientallen bedrijven, supersnelle service, als dan, wilt kunnen, je mag ons contacteren, … Dat kan beter. Zo bijvoorbeeld:
“We verzorgen wekelijks het drukwerk van meer dan 50 bedrijven. Contacteer ons voor meer info over onze levering binnen de 24 uur.”
Mensen zijn van nature lui. Je lezers dus ook. Schrap dus in je teksten waar je kan. Zo blijft het relevante over.
4. Gebruik geen uitroeptekens!
OF NOG ERGER: ZINNEN DIE IN HOOFDLETTERS STAAN! Dat zijn gewoon luie manieren om aandacht te trekken. Bovendien komt het heel schreeuwerig over. “Kijk eens wat wij doen!”
Dingen benadrukken kan wel door ze (in beperkte mate) in het vet te zetten. Vertel je lezer vooral welke voordelen erin zitten voor hem. Dan heb je helemaal geen uitroeptekens of hoofdletters nodig.
En dat brengt ons naadloos bij:
5. Steek wat attitude in je tekst
Waaróm kiezen klanten best voor je product of dienst? Omdat je iets hebt wat de rest niet heeft. De laagste prijs, een uniek product, de mooiste glimlach, maakt niet uit. Wees dus niet bang om je teksten te personaliseren. Zorg dat ze op maat geschreven zijn, zowel van je eigen huisstijl als van je doelklanten.
Kortom, je teksten ademen je bestaansreden. Zo communiceer jij authentiek, geloofwaardig.
Toch niet helemaal overtuigd van je copywriterskills?
Geef een seintje aan Gert. Wizz helpt jou om je teksten structuur te geven. Om ze in te zetten in functie van je bedrijfsdoelstellingen. En dit met een: