Hoe belangrijk is cornerstone inhoud? Superbelangrijk. Want de kwaliteit van de cornerstone content op je website bepaalt mee de score in Google. Hoe beter deze cornerstone inhoud in elkaar zit, hoe hoger je verschijnt in zoekresultaten.
First things first:
Cornerstone inhoud: wat is dat?
Het is de core van je website, de belangrijkste inhoud. Het is op basis van deze blogposts of paginaโs dat je gevonden wil worden in Google. Het zijn niet voor niets de hoekstenen van je website. Ze bevatten de meest volledige en beste informatie over een welbepaald onderwerp. De focus ligt hier niet op het louter commercieel verkopen van je producten of diensten, dan wel op het informeren. Altijd in lijn met de missie of het onderscheidend vermogen van je bedrijf.
Over naar een concreet voorbeeld: Je bent op zoek naar een whiteboard of soortgelijke mogelijkheden voor in je kantoor en geeft welbepaalde zoektermen in in Google. Chance, je belandt op een pagina van de website van een verkoper in je buurt. Je begint enthousiast te lezen en onderaan de pagina ontdek je dat die twee jaar geleden geschreven is. En erger nog, dat de inhoud niet langer up-to-date is. Daโs kortstondig balen. En gauw over naar een nieuwe zoekopdracht in Google.
Doe beter met je eigen website. En maak werk van je cornerstone inhoud. Actualiseer die regelmatig, zorg ervoor dat die goed geschreven is en probeer die zo goed mogelijk te optimaliseren voor je belangrijkste zoekwoorden.
5 typische kenmerken van cornerstone content
- Cornerstone inhoud brengt structuur in je website. De ruggengraat. De verschillende posts โ met verschillende invalshoek โ die je schrijft rond een welbepaald topic linken best altijd naar het overeenstemmende cornerstone artikel. Zo creรซer je interne links in je website. En het is precies deze interne linkstructuur die Google graag heeft.
- Cornerstone artikels zijn relatief langer. Ze bevatten meer tekst dan een doorsnee blogbericht. Relevant en interessant.
- En daarom plaats je je cornerstone inhoud liefst zo hoog mogelijk op je website. Met andere woorden: in 1 klik bereikbaar vanaf je homepagina.
- Dit type inhoud is goed leesbaar geschreven. In vlot leesbare taal voor je bezoeker. Overzichtelijk met duidelijke tussentitels of โheadingsโ. En dit laatste heeft Google dan ook weer graag.
- Cornerstone artikels zijn nooit โafโ. De info die je hier aanbiedt, houd je voortdurend up-to-date. Herschrijf, schaaf bij. Geen ontgoochelde bezoekers.
De lusten van goede cornerstone inhoud
Je inzet wordt gegarandeerd beloond.
In eerste instantie SEO-gewijs (=online vindbaarheid).
Want door je interne linkstructuur vertel je Google wat het belangrijkste artikel rond een bepaald topic is. Zo voorkom je dat al je verschillende posts rond hetzelfde thema zich onderling murw concurreren.
Meer bezoekers duiken dieper
Relevante en zinvolle cornerstone inhoud is spek voor de bek van je bezoekers. Vanop die paginaโs kan je ze leiden naar ermee gelinkte paginaโs of berichten. Zo neem je je bezoekers bij de hand en loods je ze als het ware door je website.
En als het leesvoer interessant bevonden is, dan komen ze een volgende keer terug. Zo simpel is dat!
Links vanaf andere websites
Goede cornerstone content brengt andere relevante (!) websites in verleiding om te linken naar jouw cornerstone pagina. Met als resultaat: goede punten van Google รฉn meer bezoekers.
Hogere conversie
Informatieve inhoud zorgt niet rechtstreeks en onmiddellijk voor meer conversie. Wel zorgt die voor meer terugkerende bezoekers. Omdat ze bij je vinden wat ze zoeken. Omdat je hen vertrouwen inboezemt. En dit groter aantal terugkerende bezoekers leidt tot meer conversie.
Op zoek naar inspiratie voor structuur in je communicatie?
Werk maken van je cornerstone content kan een actiepunt zijn in je communicatieplan. Meer weten over hoe een communicatieplan je helpt om een straffe ondernemer te zijn?