QR-code: handige tool of voorbijgestreefde trend?

Is een QR-code op je beletterde wagen, advertentie, affiche of naamkaartje een meerwaarde in je communicatiestrategie?

Er zijn voorstanders, tegenstanders van en trendwatchers die geloven dat het hoogtepunt van de QR-code voorbij is. Een onderwerp dat de moeite waard is om nader te bekijken.

Wat is een QR-code?

QR-code staat voor Quick Response-code. Een barcode die bestaat uit vierkante blokjes. Een QR-code kan gescand worden met een QR- readerapplicatie op je smartphone, wat snelle reacties op je communicatiemedium kan opleveren. De QR-code kan je naar een website leiden, maar kan ook een telefoonnummer bevatten dat je onmiddellijk kan bellen. De code kan de gegevens van je visitekaartje omvatten of je naar de inschrijvingspagina van een event loodsen. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos.

De QR-code in marketing

QR-codes bestaan sinds 1994 en werden in 2011-2012 ook bij ons een hype. Plotseling zag je overal een QR-code verschijnen: op advertenties, flyers, outdoor advertising, maar ook op verpakkingen van voedsel, T-shirts, auto’s en zelfs op tv. De bedoeling van de QR-codes was offline en online media met elkaar te verbinden. De geprinte QR-code leidt namelijk naar een online medium.

Met alsmaar meer mensen wereldwijd die een smartphone gebruiken, zou deze code dus een zeer sterke tool kunnen worden. Toch vinden we geen sluitende case of wetenschappelijk artikel over het succes van de QR-code. Daarom lijsten we de voor- en nadelen even voor je op:

PRO QR-code:

  • De mogelijkheid om extra informatie te bieden over het product.
  • Potentiële klanten onmiddellijk naar de gewenste website leiden en dus vermijden dat ze op de website van een concurrent terechtkomen of nog erger: dat ze helemaal geen, foutieve of negatieve informatie op het net vinden over het product dat je wil promoten.
  • Een QR-code genereren is gratis.
  • Je kan innovatief uit de hoek komen (Bemerking: als QR-codes al 10 jaar bestaan, ben je dan nog echt innovatief?)
  • Zowel Apple als Android brengen tegenwoordig smartphones op de markt waarop een QR-reader geïnstalleerd is. Dat zorgt ervoor dat je dit niet meer zelf moet instellen, wat de kans vergroot dat je een QR-code zal scannen.

CONTRA QR-code:

  • Veel mensen weten niet wat de vierkante barcode betekent en wat ze ermee moeten aanvangen.
  • Een QR-code is verre van mooi. Hoewel je een QR-code wel zou kunnen lay-outen, is het beter om dit niet te doen. Belangrijk is dat de afweging gemaakt wordt tussen het esthetische en het gebruiksgemak. In de meeste gevallen betekent het opmaken van een QR-code een grotere kans om niet gescand te worden of om technische problemen te veroorzaken.
  • Het scannen van een QR-code lukt niet altijd, wat ontevredenheid opwekt bij de gebruikers en dus ook een negatief gevoel ten opzicht van het product en/of merk.
  • Een QR-code kan plaats innemen die beter voor iets anders gebruikt had kunnen worden (in het geval van food-packaging moet er zeer veel informatie op een beperkte ruimte geplaatst worden. Een QR-code kan in dit geval een storend extra element zijn als het geen meerwaarde biedt of niet ingescand wordt door de kopers). Anderzijds kan de QR-code op packaging van andere specifieke producten wel een meerwaarde betekenen, bijv. op de verpakking van een laptop kan de QR-code een link zijn die rechtstreeks naar de pagina van de helpdienst leidt.

Zoals je ziet: voor elk proargument is er een tegenargument.

Jouw ervaring met QR-code?

WIZZ Communicatiepartners houdt de trend in het oog en blijft de resultaten testen. Heb je zelf ervaringen met QR-codes? Laat het me weten, dan discussiëren we samen verder.

Bronnen:
http://www.queromedia.be/big-content-small-fish/mobile/qr-codes-op-tv-bestel-nu-krijgt-een-nieuwe-betekenis-12189/
http://marketingland.com/the-death-of-the-qr-code-37902
http://marketingland.com/5-reason-qr-codes-may-not-be-as-dead-as-we-think-63997

1 reactie op “QR-code: handige tool of voorbijgestreefde trend?

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *