Werk in je communicatieplan met een contentkalender. Door je posts vooraf in te plannen, zorg je ervoor dat je consistent communiceert. Dat doe je natuurlijk enkel maar met berichten die je vandaag al kan voorzien.
De dunne lijn tussen interessant en irritant
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is hoe vaak je gaat posten. Wie een antwoord verwacht zoals “minstens één keer per dag” of “drie keer per week”, komt terug van een kale reis. De ideale verhouding is voor iedereen verschillend en vind je door te proberen.
De gouden TIP: Denk vanuit je doelklanten. Wanneer vinden zij het interessant om jouw posts te zien? Wanneer wordt het irritant?
Je hoeft je uiteraard niet meticuleus aan je volledige jaarplanning te houden. Wanneer er zich iets aandient waar je als onderneming niet omheen kan, zou het dom zijn om die kans niet te grijpen. Hanteer hier de Pareto-regel. Mik op een verdeling van ongeveer 80% voorbereide posts en 20% actuele of spontane content. Je volgers zullen het appreciëren dat je de vinger aan de pols houdt.
Categoriseren, plannen, posten
Een lege kalender kan behoorlijk afschrikwekkend zijn. Hoe weet je nu al wat je over twee weken, laat staan over twee maanden gaat posten? Onderstaande categorieën geven je vast en zeker inspiratie. En vergeet niet: de overige 20% mag gerust spontaan zijn.
#Specials
Vertel je verhaal eens vanuit een totaal andere insteek. Wanneer je inspeelt op de human interest-factor, is de kans veel groter dat je doelpubliek je boodschap absorbeert. Een video van de installateur die een dag lang gevolgd wordt met tussendoor stukjes interview, bijvoorbeeld. Een klant die vertelt waarom hij voor jou koos. ‘The making of’ van je nieuwe bedrijfsfilm. Een reportage van je teambuildingdag óf van de broodjesvrijdag op de werkvloer.
(lees verder onder de download)
Koppel je contentkalender aan je communicatieplan
Download je inspiratie en planningstool
Geen gelikte kalender in een grafisch jasje waar je niets mee kan. Maar een handige Excel met datums én een werkblad waar je ineens mee aan de slag kan.
#SpringOpDeKar
Nieuws uit jouw sector kan snel te technisch of te niche worden voor je doelpubliek. Maar overgiet het met jouw eigen sausje en je slaat twee vliegen in één klap. Het nieuws wordt relevant en jij toont je expertise. Diezelfde installateur kan vertellen waarom hij het vreemd vindt dat de Vlaamse Regering vanaf 2021 de verkoop van stookolieketels verbiedt. Geef eigen duiding bij dat nationale persbericht van een merk dat je verdeelt. Of vertaal en interpreteer dat interessante artikel van die Amerikaanse goeroe dat je net las.
#Alledaags
Kleine alledaagse zaken die heel normaal zijn voor jou maar die wel een fijne blik achter de schermen bieden voor je doelpubliek. Bijvoorbeeld een installateur van centrale verwarmingen die een foto post van hoe hij ‘s ochtends arriveert met zijn camionette op de plek van zijn opdracht.
#TopTopicals
Heel wat datums keren ieder jaar terug. Speel hier gerust op in met jouw expertise. Zo kan onze installateur op 21 september zijn doelpubliek waarschuwen dat de herfst begint. De koude trekt langzaam het land binnen. Het ideale moment om je verwarmingsketel nog eens na te laten kijken. Denk bijvoorbeeld ook aan Valentijn, de eindejaarsfeesten of internationale vrouwendag. Probeer er een onderscheidende dag uit te pikken, die aansluiting vindt bij jouw sector. Tussen al die nieuwjaarswensen val je al lang niet meer op. Dat wil niet zeggen dat ze niet geapprecieerd worden, maar als het doel van je communicatie leadgeneratie is dan zal een nieuwjaarswens niet volstaan, klasseer die gerust onder de term ‘branding’. Ken je onze contentkalendar voor jouw bedrijf al?
#VersVanDePers
Verschijnt er iets in de pers dat gerelateerd is aan jouw business, verwijs er dan naar. Onze installateur kan in de herfst gerust de aandacht vestigen op het gevaar van CO-vergiftiging. Daaraan koppelt hij dan uiteraard het belang van een goed onderhouden verwarmingsinstallatie. Deel, één op één, een persbericht van het hoofdkantoor via jouw sociale media.
#Campagne
Kunnen geïnteresseerden je bezoeken tijdens Openbedrijvendag of de jaarlijkse opendeurdag? Of bied je een nieuwe dienst of een nieuw product aan? Promoot het gerust via sociale media – áls je al een ruime schare volgers hebt opgebouwd. Onze installateur kan bijvoorbeeld zijn doelpubliek informeren over de nieuwe pelletkachels die hij voortaan ook in het aanbod heeft. Ontdek hier wat een communicatiecampagne juist is.
Organische en betalende posts hand in hand
Recent introduceerde Facebook een nieuw algoritme. Dat geeft meer voorrang aan persoonlijke berichten en minder aan posts van bedrijven. Met andere woorden, het organische bereik van je berichten daalt. Hou er rekening mee dat slechts ongeveer 5% van de mensen die je pagina leuk vinden, ook je posts te zien krijgen.
Paniek? Niet nodig. Je moet er wel rekening mee houden. Probeer je je publiek te bereiken zonder hulpmiddelen, dan post je beter wat meer. Als je adverteert, kan je frequentie iets lager.
Onze Wizz-tip: maak een advertentiebudget vrij en zet dat in voor de belangrijkste posts. Zelfs met beperkte ondersteuning zal je bereik veel groter zijn. Dit hoeven niet de grote budgetten te zijn. Op Facebook kan je je post al een serieuze boost geven met een advertentiebudget van 25 euro.
Twee extra tips voor foto’s en video’s
Copy is perfect wanneer mensen zich willen verdiepen in je onderneming of om goed te scoren in zoekresultaten. Maar aandacht grijpen doe je best ook visueel. Gebruik voor je beeldmateriaal geen stockfoto’s. Maak liever werk van eigen, unieke foto’s. En video’s scoren steeds beter dan doorsneeberichten. Experimenteer bijvoorbeeld eens door een leuke gebeurtenis binnen je bedrijf met de buitenwereld te delen met een Facebook Live.
Schrijven voor sociale media
Een inspirerende training om je contentkalender te vullen met relevante posts en sterke teksten. Zo lanceer je campagnes die die werken en win je vertrouwen om je eigen posts een boost te geven.