Laat je verhaal kloppen door je bestaansreden als kapstok te gebruiken

Stel: Je bedrijf wil zich profileren als het meeste vriendelijke. Dan communiceer je best ook vriendelijk. Doet je dat niet, dan stel je je (doel)klanten teleur. Dan klopt je verhaal niet. Want zij verwachten vriendelijkheid. Die vriendelijkheid is net de reden waarom ze voor je bedrijf hebben gekozen en niet voor een ander.

Heb jij al duidelijk waarvoor je bedrijf staat?

Nee? Geen paniek. Want als ondernemer heb jij je eigen unieke reden waarom je doet wat je doet. Die reden, die waarom, is je bestaansreden. En die heb jij sowieso. Ergens binnen in jou. Misschien ben je je er niet bewust van, maar ze is er. Het is je authenticiteit. Dat wat je drijft als ondernemer.

TIP: maak die bestaansreden voor jezelf helder en duidelijk. Benoem ze, zet ze op papier.

En je zal zien: communiceren wordt plots zoveel makkelijker. Plots heb je een kapstok waaraan je je woorden en beelden kan ophangen. ‘De meest vriendelijke’ bijvoorbeeld.

Je creëert je eigen verhaal. En geeft meteen mensen een duidelijke reden waarom te kiezen voor jouw zaak (en niet voor de goedkopere andere).

Waarom heb jij een bestaansreden nodig?

Omdat klanten je willen snappen. Ze willen weten waarvoor ze kiezen (of waarvoor net niet).

Want het is precies omdat er vandaag een overvloed aan keuze is, dat je klanten best helpt om een keuze te maken.

Daarom is er een duidelijk onderscheid nodig. Je bestaansreden is wat je onderscheidt van je concullega’s. En dat is dúrven kiezen. Want pretenderen dat je 'alles' kan, is niet de juiste weg naar succes. Door je duidelijk te positioneren, zeg je wat je doet, maar ook wat je niet doet. Laat dit je niet afschrikken. Integendeel. Kiezen is winnen.

Wanneer heb je een goede bestaansreden?

Onderscheidend

Ze legt een verschil met je concullega’s bloot.

In de meest ideale marktpositie moet je klant kiezen tussen jou en de rest. Hij ziet dan enkel een verschil in jouw positionering. Want al de rest verkondigt min of meer hetzelfde.

Helder

Je bestaansreden is duidelijk. De klant begrijpt het verschil. Hij moet nu enkel nog kiezen welke bestaansreden het best bij hem past. Als dat jouw bestaansreden is dan is hij jouw doelklant.

TIP: Durf je bestaansreden op een extreme manier te formuleren. Een voorbeeld: Je draagt kwaliteit hoog in het vaandel. De kans is groot dat je concullega’s ‘kwaliteit’ ook belangrijk vinden. Als alle concullega’s zeggen dat ze staan voor kwaliteit, ziet de klant opnieuw geen verschil. En geef je hem – tussen alle eenheidsworst door – de pap in de mond om te kiezen voor ‘de goedkoopste’.

Consistent

Een goede bestaansreden trek je door. Altijd en overal klop je op dezelfde nagel. Overal en aan iedereen vertel je hetzelfde verhaal.

Pas wanneer jij je verhaal stilaan beu wordt, zullen anderen het pas beginnen te begrijpen.

Onderdruk je drang naar variatie en afwisseling wanneer het over je bestaansreden gaat. Die verandert nooit!

Hoe zet je je bestaansreden in?

Hier komt communicatie op de proppen. Want het is in je communicatie dat je je bestaansreden ten volle uitspeelt. In taal en in beeld. Zo geef je potentiële doelklanten een verdomd duidelijke reden waarom ze best voor jou kiezen.

Maar beperk je niet tot communicatie alleen. Je bestaansreden trek je door in alle geledingen van je bedrijf. Tot in het extreme. Want je staat voor wat je staat als iedereen binnen je bedrijf hiervan doordrongen is. Pas dan straal je je bestaansreden uit naar de buitenwereld.

Een voorbeeld: Je aankoopdienst neemt betere beslissingen doordat ze snappen wat je bestaansreden is. Stel: Jouw bedrijf staat voor de snelste in de markt. Wel, dan is het wiedes dat je aankoper kiest voor de snelste leverancier. En niet voor de goedkoopste of de meest kwalitatieve.

Het resultaat van een verhaal dat klopt?

Doelklanten vinden vlot de weg naar je deur. Want je vertelt duidelijk waarom ze best voor jouw zaak kiezen. (Wat zijn doelklanten)

En handig: je weet altijd waaraan je communicatie vast te hangen. Of het nu gaat over een advertentie, een webpagina, een nieuw product. De rode draad is je bestaansreden. En het is dan de handigheid om die in taal en beeld uit te stralen. Altijd en overal.

Het is jouw verhaal.

Gert Lathouwers, bestuurder Wizz

Hulp nodig om je verhaal duidelijk te krijgen?

Geef een seintje aan Gert.

Hij zet je graag op weg om je verhaal te laten kloppen. En om je verhaal te communiceren naar je (doel)klanten.

Graag even sparren over je communicatie? Je straf kopje koffie staat klaar.

Gert Lathouwers