WIZZ presenteert op Made in Kempen Live!

Op 13 maart 2014 presenteerde WIZZ op Made in Kempen Live, de Marketingeditie. Een organisatie van Mediahuis.

Stond op het programma

Onder meer Guillaume Van der Stighelen, Patrick De Pelsmaeker en Bert Gabriëls brachten hun visie op marketing in een snel veranderende wereld.

Onze Gert Lathouwers bracht in een verhelderende presentatie de totaalaanpak van marketing. Hoe plannen, uitwerken, evalueren en optimaliseren of m.a.w. Plan-Do-Check-Act. Gert presenteerde als case het marketingplan 2013 voor OMD Glaswerken. OMD was een familiebedrijf dat alle soorten beglazingen voor de industrie en particuliere bouw plaatste, zowel voor binnen- als buitentoepassingen.

Presentatie

We bekijken de totaalaanpak van de marketing. Hoe dit inplannen, uitwerken, evalueren en optimaliseren of m.a.w. Plan-Do-Check-Act.

OMD glaswerken is een familiebedrijf en momenteel één van de toonaangevende glasbedrijven in België voor het plaatsen van alle soorten beglazingen voor de industrie en particuliere bouw, zowel voor binnen- als buitentoepassingen.

>> Bekijk tip 1, 2, 3 en 4.

>> Download een marketingplan-template.

>> Schrijf in voor onze nieuwsbrief voor meer marketing- en communicatietips.

Dia 1
OMD glaswerken
Ofwel: Oscar Mols Dom, in de Herentalse volksmond.
Voor sommigen onder jullie misschien zelfs nog De Herentalse Spiegelfabriek.
Maar vanaf 2014 dus OMD glaswerken.Dia 2
Wat doet OMD glaswerken?
Ons bedrijf is opgericht in 1929. Door de jaren heen zijn we uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf, in buitenglas.
Met een team van 50 mensen realiseren we vandaag projecten in heel België.Dia 3
Voor buitenglas kennen we onze niche-doelgroep en hebben we onze vaste partners.
Naast buitenglas plaatsen we ook glas in interieurs. In dit segment is IEDEREEN onze doelgroep.
De beslissing om onze focus ook te leggen op glaswerken in interieurs namen we in 2012, met concrete acties in 2013, als gevolg.

Dia 4
Omdat IEDEREEN onze doelgroep werd, gingen we op zoek naar ondersteuning om onze interieuroplossingen aan de spreekwoordelijke man te brengen.
Binnen OMD glaswerken hebben we geen voltijdse marketingverantwoordelijke. En ook geen uitvoerende creatieve krachten.
Daarom voelden we al snel dat we externe specialisten moesten inschakelen.

Dia 5
Met het communicatiebureau WIZZ overliepen we onze concrete verwachtingen:
•    Kenbaar maken dat OMD glaswerken ook voor particulieren iets kan betekenen.
•    Ons bestaand cliënteel informeren over ons interieuraanbod.
•    Onze lokale verankering uitspelen.
•    De nieuwe producten en toonzaal aanprijzen.

Dia 6
WIZZ ging aan de slag met het uittekenen van een totaal marketingplan. “Crossmedia”, waarmee we willen zeggen: een evenwichtig plan met een goede mix tussen offline en online communicatie.
Met 15 specialisten onder 1 dak én, net zoals OMD glaswerken, Herentals als thuisbasis, is WIZZ de ideale partner voor zo’n opdrachten.

Dia 7
Agentschappen zijn duur!
Een campagne en marketing in z’n geheel, dat is alleen voor bedrijven met grote budgetten!
Ik durf deze vooroordelen hier vandaag te ontkrachten.
Tussen al het merkengeweld dat er reeds gepresenteerd is moet er ook een andere stem klinken.
WIZZ wil rendabele marketing en creatieve campagnes ontwikkelen zonder dat ze 100.000den euro’s moeten kosten.
Een investering in marketing moet opbrengen. Eens je zeker bent van de opbrengst wordt het kostenplaatje relatief.

Dia 8
In ons creatief proces gaat de kwaliteitscirkel van Deming op. Zo gaan wij ook te werk. Plan-Do-Check-Act.
Elke ondernemer gaat meestal volgens deze cyclus te werk maar wij marketeers weten er altijd wel “ne schone uitleg” aan te geven 😉
We plannen, voeren uit, meten en controleren wat we hebben uitgevoerd en we sturen bij.
En dan heel belangrijk… opnieuw… en opnieuw… en opnieuw.

Dia 9
Stap 1: Voor OMD glaswerken stippelde WIZZ een plan uit met daarin zowel offline (in print) als online (op het web) elementen. Of dus crossmediaal.
We voorzagen 4 “campagnewaves” i.f.v. de doelstellingen.
Het totaalbudget was +/- 16.000 euro excl. BTW.
Daar koppelden we meetbare targets aan.

Dia 10
De 4 verwachtingen van Eric en OMD glaswerken vertaalden wij naar concrete doelstellingen.
Wij maken deze doelstellingen S.M.A.R.T.
Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdsgebonden.

Dia 11
We vertaalden deze doelstellingen naar 4 beelden die ze hielpen visualiseren.

Dia 12
Uit welke film komt dit beeld?
Alice In Wonderland.
Alice komt bij een wegsplitsing en vraagt aan het wit konijn welke kant ze op moet.
Het konijn vraagt: “Waar wil je naartoe?”
“Dat weet ik niet”, zegt Alice.
“Dan maakt het ook niet uit wat je kiest”, zegt het konijn.
TIP: Belangrijk bij het uitstippelen van je marketingplan, is dat je weet wat je wil bereiken en waar je naartoe wil.
Stel duidelijke en concrete doelen. Het ezelsbruggetje van Alice In Wonderland zorgt er voor dat je dit nooit meer vergeet.

Dia 13
Stap 2: Als het plan uitgetekend is wordt het uitgevoerd.
We gaan nu dóen.
Creatief ontwikkelen. Ontwerpen. Programmeren. Lanceren. Enz…
Kortom communiceren met het oog op het realiseren van rendement.

Dia 14
Het marketingplan van OMD glaswerken kreeg diverse concrete uitwerkingen: Facebook, portfolioboek, e-mailingcampagne, website, advertentie, factuurinsert, enz…

Dia 15
Uit welke film komt dit beeld?
Mrs. Doubtfire
Ik geef toe, het ziet er niet uit. Maar zij (of hij) doet het maar. Hij (Robin Williams voor de nieuwsgierigen) twijfelt niet en onderneemt actie om zijn kinderen te zien. Hij leert en stuurt bij.
TIP: Vele ondernemers leiden vaak aan drempelvrees als het op marketing en communicatie aankomt. Ze twijfelen en blijven twijfelen. Vanuit hun leefwereld staat alles nog niet 100% op punt.
STOP MET TWIJFELEN EN START MET DOEN! Je doelgroep kent je producten of diensten vaak niet zo goed als jijzelf. De punten waar jij van wakker ligt ziet 90% zelfs nog niet. En bovendien, vanaf dat je begint met doen, kan je ook beginnen met objectief meten en bijsturen.

Dia 16
Stap 3: Tijdens én na implementatie van het marketingplan gaan we de resultaten controleren a.d.h.v. diverse tools. Bv.: Google Analytics.

Dia 17
Met statistieken gaan we het rendement van diverse acties taxeren.
Dat hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.
Google Analytics is een simpele tool waarmee iedereen onmiddellijk aan de slag kan.
Zo kunnen we concrete conclusies trekken uit diverse grafieken.

Dia 18
We bouwen onze rendementspiramide op aan de hand van volgende concrete cijfers…
Deze cijfers probeerden we in relatie tot elkaar te brengen en per campagne telkens te meten of de verhoudingen behouden bleven.
Onderaan de piramide staan de cijfers die er echt toe doen maar moeilijk rechtstreeks te beïnvloeden zijn.
Bovenaan de omgekeerde piramide staan dan weer de cijfers die makkelijker te manipuleren zijn, maar die nog niet direct vertalen naar rendement in euro’s.
Als je een relatie kan vinden tussen een deel bovenaan in de piramide en een segment onderaan in de piramide, dan kan je op een winnend paard inzetten.

Dia 19
Voor de case van OMD glaswerken, op interieur, vertaalde deze piramide zich concreet in deze cijfers…

Dia 20
Het invulformulier op de website moet zorgen voor contactopnames die converteren naar offerteaanvragen, die dan weer omzetten naar opdrachten en dus euro’s…

Dia 21
… of contactopnames die omzetten naar afspraken in de toonzaal van OMD glaswerken. Om van daaruit weer te converteren naar een offerte en een opdracht.

Dia 22
Uit welke film komt dit beeld?
Jerry McGuire
Wat roept hij?
“Show me the money!!!”
Stap 1: Marketing en communicatie is een investering! GEEN kost. Een investering.
Stap 2: Een investering moet renderen. Korte termijn, lange termijn, meer klanten, meer omzet, meer fans, … het moet renderen.
TIP: Voor elke onderneming heeft “rendement” een andere invulling. Ga voor jezelf op zoek naar wat rendement is voor jou. Vertaal dit rendement naar realistische doelstellingen.

Dia 23
Stap 4: In de ACT-fase gaan we conclusies trekken uit de zaken die we gemeten hebben. 2 concrete acties voor onze case waren…

Dia 24
1) Wat stelden we vast? Bij bij het invullen van de formulieren moest OMD glaswerken toch nog vaak terug telefonisch contact opnemen met de klant. Zo ging er kostbare tijd verloren. We stuurden het contactformulier op de website bij en de aanvragen stegen niet per sé in aantal, maar wél in kwaliteit. Zowel de aanvragen werden kwalitatiever, als de tijd die erin kroop om een offerte te “produceren” werd geoptimaliseerd.

Dia 25
2) Wat bleek nog? Bij OMD glaswerken liepen bezoekers “verloren” en soms zelfs terug buiten omdat ze hun weg niet vonden. We stuurden bij door het aanbrengen van duidelijke communicatie om de bezoeker naar de toonzaal te leiden.

Dia 26
Uit het plan van 2013 trokken we lessen en stuurden we bij naar het plan van 2014. Er volgen dit jaar nieuwe acties met communicatiemiddelen die we weten dat zullen renderen en we hebben voor andere middelen, die in 2013 niet rendabel zijn gebleken, nu nieuwe elementen in het marketingplan ingepast om dit jaar (hopelijk) een beter rendement te halen.

Dia 27
Uit welke film komt dit beeld?
The Matrix
Neo, Keanu Reeves, moet kiezen tussen de rode pil en de blauwe pil. Tussen realiteit of illusie.
Het past perfect bij de stelling: “50% van mijn marketingbudget is weggesmeten geld, maar ik weet niet welke 50%.”
Wil je leven in de illusie dat je goed bezig bent? Blauw pilletje slikken dan.
Of wil je weten wat er écht gebeurd. Rood pilletje en meten die handel.
TIP: Zorg dat je acties, op één of ander niveau, meetbaar worden. Aantal offertes, naamsbekendheid bij mensen op straat, meer tijd voor andere zaken, bezoeken op de website… het speelt geen rol. METEN, NU!

Dia 28
Op de LinkedIn-pagina van WIZZ kan je de presentatie en de tips terugvinden. Bovendien hebben we een blanco marketingplan klaargezet om te downloaden, zodat je zelf onmiddellijk aan de slag kan met de tips die je hier vandaag hebt gehoord.
Wil je nog meer tips? Schrijf dan zeker in op onze nieuwsbrief op www.wizz.be.

Dia 29
Ik dank jullie.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *