What’s up met WhatsApp?

Meer dan 1 miljard mensen gebruiken actief de berichtenapp WhatsApp. Dat is meer dan 14% van de wereldbevolking. Kan WhatsApp een tool zijn voor jouw marketingcommunicatie?

What’s the power?

WhatsApp komt meer en meer op nummer 1 te staan als communicatiemiddel. 40% van de Nederlandse vrouwen checkt de berichtenapp als eerste in de ochtend. Mannen verkiezen nog altijd e-mails, maar de inhaalbeweging is begonnen.

WhatsApp biedt de mogelijkheid om content te delen. De beloning hierin zit in het sociale aspect: betrokken zijn en het gevoel hebben dat je bij een community hoort.

What’s in it for your business?

WhatsApp is een snelle en gemakkelijke tool om globaal te communiceren. Zeker als jouw bedrijf actief is in verschillende landen, kan dit kanaal een opportuniteit zijn.

WhatsApp-berichten hebben een openingsrate van bijna 100%, in vergelijking met 15% bij e-mailings. De kwaliteit van communicatie verbetert omdat het privacygehalte hier veel hoger ligt. Er is een een-op-een-interactie waarin je de kans hebt om vrijuit een mening te delen. Als bedrijf kan je dit benutten als feedback.

Plus… je kan je klantenservice naar een hoger niveau tillen. Zo kunnen je klanten met foto’s en video’s gemakkelijk tonen wat hun vraag of probleem is. En jij kan ze makkelijk beantwoorden.

What’s the way to share? 

Je kan één bericht verzenden naar meerdere consumenten tegelijk. Hoe? Door gebruik te maken van verzendlijsten. Hierin kan je 250 contacten verwerken die door jou persoonlijk benaderd worden. 

Aan de slag: antwoorden op vragen en het bieden van klantenservice kan via WhatsApp op 2 verschillende manieren:

  • Ben je een kleine kmo? Dan kan je één toestel aanschaffen waarop jij en je collega’s appen.
  • Ben je een groot bedrijf en heb je verschillende afdelingen? Werk dan met een portaal zoals bijvoorbeeld Watermelon en Treebranch. Deze tools bieden de mogelijkheid om met meerdere personen vanop verschillende plaatsen te appen.

What’s not done?

Strategisch gebruik van WhatsApp is een must. Een groep aanmaken met je klanten is geen goed idee. Omdat het je privacygehalte naar beneden haalt en het mensen limiteert in hun communicatie.

Wat wél kan, is een groep aanmaken voor een specifiek event waarop een beperkt publiek aanwezig zal zijn. Om communicatie te versnellen, kan je ook een groep aanmaken binnen de grenzen van je bedrijf.

What’s important?

  • Luister goed en betrek de consument in het gesprek. Stel vragen op een leuke manier en luister naar wat ze te zeggen hebben.
  • Time je content goed en vermijd SPAM-gedrag.
  • Houd je content interessant en luchtig. Wees persoonlijk in je aanpak. Ga conversaties aan waarbij je je merk onder de aandacht brengt zonder directe reclame te verspreiden.
  • Voeg waarde toe en bereik return on relationschip. Laat consumenten zien dat je iets waardevols te bieden hebt.

What’s the way to get started?

Zorg voor een nieuwe communicatielijn via WhatsApp. Maak een nieuw nummer aan en start met het promoten van dit nummer. Dit kan via heel diverse kanalen: Facebook, Twitter, LinkedIn, website, e-mailing, printadvertentie,…
Laat weten: “Hallo, voortaan kan je vragen en aanvragen sturen naar dit nummer”.

En daarna is het aan jou om content te creëren die consumenten kunnen delen via hun WhatsApp-account. Jawel, mensen houden ervan om leuke content te delen. Sharing is caring, toch?

Op zoek naar advies voor goed opgebouwde content?

Geef een seintje aan Gert en laat je inspireren. Want content is een fundamentele kapstok in jouw communicatieplan

 

Dit blogbericht is geïnspireerd op deze bronnen:

E. LIU, ‘Alles wat je moet weten over WhatsApp marketing 2016’, Online Retailer, 07/12/2015, P. 43-45.
L. ROUHIAINEN, ‘How to use WhatsApp for Business?’, Webinar WhatsApp Youtube, geraadpleegd op 20/04/2016. 
BLINKER, ‘Nationaal Emailonderzoek 2015’, geraadpleegd op 21/04/2016.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *