Waarom jouw Google Analytics en de statistieken van online media niet overeenkomen

Acties van websitebezoekers en prestaties van jouw online advertenties zijn perfect meetbaar. Aan de hand van een hoop analysetools van technisch vernuft, zoals Google Analytics en ad servers bundelt, rapporteert en interpreteert WIZZ ook heel wat statistieken. Toch komen die niet altijd perfect uit. Hoe komt dat?

Google Analytics meet onder andere het aantal paginaweergaves, het aantal bezoekers en de tijd dat zij gemiddeld op de website doorbrengen. Een ad server toont bijvoorbeeld het aantal advertentieweergaven, advertentieclicks en andere statistieken. Binnen de ad server zijn jouw advertenties van op één plek te beheren.
Maar Google Analytics statistieken zijn gewoonlijk lager dan die van de ad server. Hoe komt dit?

Clicks vs. sessies

Eerst en vooral meten de ad server en Google Analytics iets anders. Een ad server telt het aantal clicks en Google Analytics telt het aantal sessies. Google Analytics houdt rekening met een (maximale) sessieduur van 30 minuten. Appelen met peren vergelijken, dus.
Want als een gebruiker binnen deze 30 minuten meerdere keren op een advertentie klikt, telt Google Analytics in totaal slechts één visit. Zelfs als de bezoeker de website binnen die 30 minuten sluit en kort nadien terugkeert. Een ad server registreert daarentegen elke click op de advertentie.
De ad server telt uiteindelijk bijvoorbeeld 500 clicks en Google Analytics telt maar 250 sessies. Misschien kort door de bocht, want er zijn nog redenen voor de verschillende resultaten.

De tracking code

Soms klik je wel eens per ongeluk op een advertentie en sluit je deze pagina weer snel. De ad server telt opnieuw een click, Google Analytics meet geen visit.
Dit komt doordat de Google Analytics tracking code op de webpagina niet volledig is geladen.

Browser-activiteit en browser-instellingen

Google Analytics registreert enkel een visit als de gebruiker Javascript, cookies en de weergave van beelden heeft ingeschakeld. Bepaalde browserinstellingen of securitysoftware kunnen dit verhinderen, waardoor Google Analytics geen visit kan registreren.
Daarom  registreert Google Analytics een websitebezoek door een spider of robot niet. Spiders en robots zijn programma’s die de inhoud van websites indexeren en vergelijken met zoektermen om zo gepaste zoekresultaten weer te geven. Spiders en bots kunnen enkel tekst indexeren. Beelden, cookies en Javascript dus niet. Ad servers meten doorgaans hogere resultaten doordat zij in tegenstelling tot Google Analytics wel de activiteiten van spiders en robots registreren.

Vergelijken is de boodschap!

Vergelijken van de verschillende statistieken is dus de boodschap. Focus niet enkel op één bron. Want dat kan wel eens voor vertekende resultaten zorgen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *