Stem je communicatie af op het consumentengedrag

Samen met televisie en print is online advertising een belangrijke manier om consumenten te informeren. 19% van de ondervraagde Belgen werd voor zijn laatste aankoop getriggerd door online reclame.

Dat blijkt uit The Consumer Barometer van Google. Enkele weetjes voor ons land op een rij:

  • 90% heeft een gsm
  • Meer dan de helft van de mensen met gsm heeft een smartphone
  • 77% heeft een computer
  • 34% beschikt over een tablet

Ontdek de resultaten van The Consumer Barometer voor België.

Jong en oud elke dag online

De meeste Belgen met een internetverbinding gaan elke dag online. Dat geldt voor alle leeftijden. Van 71% bij de 55-plussers tot 85% in de categorie 16-24 jaar. De meeste mensen gebruiken een computer om online te gaan. Maar we kunnen er niet naast. Het aantal mensen dat mobiel surft, groeit gestaag.

Zowel offline als online research

Voor hun laatste aankoop deed 1 op de 3 ondervraagden zowel offline als online onderzoek. Dat is bijvoorbeeld meer dan in buurlanden Duitsland en Nederland. Frankrijk doet het nog net iets beter. De online topaankopen zijn de reizen: 69%. Gevolgd door boekingen van hotels, kleding en bioscooptickets.

Op reclamevlak zwaait televisie in België de scepter (27%). Gevolgd door online advertisement (19%) en reclame via krant of magazines (15%).

Conclusies

De Belgische consument is geëvolueerd.

  • 26% van de Belgen gebruikt internet ter inspiratie, 46% om producten te vergelijken.
  • 44% ondervindt problemen bij het raadplegen van websites op smartphone.
  • Belgen gebruiken zowel computer, smartphone als tablet om onderzoek te doen naar producten, diensten.

Spits je je voldoende toe op je consumenten?

  • Help je je klant voldoende in zijn online aankoopreis?
  • Is je website aangepast aan mobiel gebruik? Werkt hij ook vlot op smartphone?
  • Spits je je advertenties toe op elk soort scherm?

Bron: The Consumer Barometer van Google

Communiceer in 360°

WIZZ Communicatiepartners begeleidt je graag in je online communicatie. En meer dan dat: ook print is en blijft onmisbaar. Wij engageren ons voor een totaalaanpak om jouw communicatie-investering te laten renderen.

Contacteer Gert voor een blik verruimende babbel.

2 reacties op “Stem je communicatie af op het consumentengedrag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *