SEO en SEA: kwestie van goed mikken

Hoe flirten met Google? Je website is best niet alleen aantrekkelijk voor de juiste bezoekers. Hij moet ook Google verleiden. Benieuwd hoe het staat met jouw verleidingskunsten?

Zo’n 90% van de internetgebruikers kijkt niet verder dan de top 10-zoekresultaten in Google. Meer dan cruciaal dus dat jouw bedrijf hiertussen staat.

Hoe dit realiseren?

Investeer in SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Om goed te scoren in Google en andere zoekmachines schrijf je op het internet relevante inhoud. Content die een duidelijke relatie heeft met wat je bedrijf doet, met je product.

Naast de SEO-schrijftechniek, kan je andere technische technieken inschakelen om zoveel mogelijk juiste mensen naar je website te trekken. Zonder dat je iets moet betalen.

Opgelet: Goede SEO vereist kennis, geduld en continu onderhoud.

Meer SEO-tips vind je hier.

Zit je SEO snor? Dan krijg je een dikke kus van Google. Die zal je website sterker aanbevelen bij mensen die zoekopdrachten ingeven. To exist is to be indexed by a search engine (quote van Introna en Nissenbaum).

Je voordelen van SEO

  • Je website trekt meer geïnteresseerde websitebezoekers aan.
  • Je website komt hoger te staan in de organische (=niet-betaalde) zoekresultaten van Google.
  • Je vergroot je merkbekendheid.
  • En belangrijk: je creëert meer zichtbaarheid bij je doelgroep of identificatiecluster: de mensen die je effectief wíl bereiken.

SEO werpt vruchten af op lange termijn. Wil je direct resultaat zien, dan is SEA een optie.

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Het is de betaalde variant van SEO. Of anders gezegd: je adverteert op een zoekmachine zoals bv. Google.

Hierbij draait het om doelgerichte advertenties op maat van de internetgebruiker. Hoe werkt het? Beeld je een veiling van zoektermen in.De advertenties in de zoekresultaten worden gerangschikt volgens een kwaliteitsscore. Hierbij wordt rekening gehouden met het zoekwoord, de inhoud van de advertentie, de pagina naar waar je linkt en de prijs die je bereid bent te betalen voor een klik. Bij elke klik op je advertentie, betaal je. De bekendste vorm van SEA is Google Ads.

Je voordelen van SEA?

  • Je advertentiecampagne kan je op de voet volgen en bijsturen waar nodig.
  • Je doelgerichte campagnes zijn alleen zichtbaar voor wie op dat moment naar je producten of diensten op zoek is.
  • Je kan je geografische regio afbakenen. Bv.: je kan ervoor kiezen om je advertenties enkel te tonen aan mensen in de Kempen.
  • Je hebt onmiddellijk resultaat.
  • En belangrijk: je kan heel duidelijk meten hoeveel je geïnvesteerd communicatiebudget in Google AdWords je concreet oplevert.

Hoe SEO en SEA inpassen in je communicatieplan?

Geef een seintje aan Gert. Samen met z’n team van WIZZ Communicatiepartners informeert hij je graag over de mogelijkheden van SEO en SEA voor jouw bedrijf. En hoe dit past in jouw communicatieplan.

Je voordelen van een communicatieplan? Die vind je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *