Met de reconfirmation e-mail voorbereid op GDPR. Hoe, wat en waarom?

Op 25 mei 2018 treedt de nieuwe ‘General Data Protection Regulation’ of GDPR in werking. Vanaf dan mag je enkel nog e-mails uitsturen naar mensen die daar expliciet hun toestemming voor gegeven hebben en waarvan jij dat ook kan bewijzen. Heb jij al een bestaande contactenlijst waarvan je gebruik maakt voor jouw e-mailmarketing? Stuur hen dan een reconfirmation e-mail. Bij nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief voorzie je best een duidelijke, dubbele ‘opt-in’, waarbij mensen effectief en ondubbelzinnig aangeven dat ze inschrijven op je newsletter.

Reconfirmation e-mail

Als je al een databank met e-mailadressen hebt voor jouw e-mailmarketing, is een reconfirmation e-mail aan de orde. Dat is letterlijk een ‘herbevestigingsmail’. Je vraagt dus aan je abonnees om te bevestigen dat ze echt op jouw e-maillijst willen staan. Dat moet trouwens enkel bij persoonlijke e-mailadressen. Bedrijven of organisaties die via een info@-mailadres op jouw verzendlijst staan, kan je probleemloos blijven e-mailen.

Waarom moeten ontvangers bevestigen?

Enkel als de ontvangers van jouw nieuwsbrief bevestigen dat zij deze willen ontvangen, én jij dat kan bewijzen, werk je conform de nieuwe GDPR-regels. Net voor dat laatste stukje, het bewijs, is de reconfirmation e-mail zo belangrijk. Dankzij deze e-mail kan je een onmiskenbaar verband maken tussen je ontvanger en je mailinglijst.

Hoe ziet zo’n reconfirmation e-mail eruit?

Mailingprogramma’s zoals bijvoorbeeld Mailchimp bieden je een standaard, vaak Engelstalig bericht aan dat je kan rondsturen naar je contacten. (zie afbeelding)

screenshot reconfirmation e-mail maillchimp

Dat is natuurlijk een dooddoener, want wie wil er nu nog op de e-maillijst staan van een organisatie of bedrijf dat zelfs niet in het Nederlands en in begrijpelijk taalgebruik communiceert. Het is dus belangrijk dat het bericht van jouw reconfirmation e-mail klaar en duidelijk is, en uitnodigt om te bevestigen. Kopieer gerust onderstaande tekst van onze Nederlandstalige reconfirmation e-mail voor jouw e-mailmarketing. Bij voorkeur personaliseer je deze tekst nog verder in functie van jouw organisatie natuurlijk.


Wil jij onze nieuwsbrief blijven ontvangen? Klik dan op onderstaande knop. Zo zijn we in orde met de nieuwe Europese regelgeving voor gegevensbescherming. Die vraagt namelijk dat jij expliciet aangeeft dat je ons nieuws in je mailbox wil blijven terugvinden. Als je niet bevestigt, verdwijnt jouw adres uit onze lijst en krijg je geen e-mails meer van ons.
Wat mag je van ons in je mailbox verwachten?
<Hier som je enkele duidelijke redenen op waarom iemand lezer moet blijven van je nieuwsbrief. Welke meerwaarde bied jij voor je lezer?>

Bevestig daarom met een simpele klik dat je in onze e-maillijst wil blijven.


Wil je nog een stapje verder gaan? Maak dan gebruik van deze reconfirmation e-mail om een volwaardige reactivatiecampagne op te zetten. Dit is dé gelegenheid om je trouwste fans nog ‘ns extra te benaderen. Hulp nodig bij het opzetten van zo’n campagne? Wij staan voor je klaar!

1 thought on “Met de reconfirmation e-mail voorbereid op GDPR. Hoe, wat en waarom?

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *