Nostradamus @ WIZZ. Over mobiele websites

Moet jij meteen investeren in een mobiele website, of kan je je communicatiebudget verstandiger gebruiken? Vertrouw niet op mensen met een strakke, groene broek. Tenzij ze voor WIZZ Communicatiemakers werken, natuurlijk.

Straft Google voortaan websites die geen mobiele versie hebben? En wordt jouw bedrijf nog gevonden op het internet?

Die ochtend in de krantenwinkel: “Mobilegeddon dreigt door aanpassing algoritme Google.” Ik keek meer op van het woordgebruik dan van het gevaar. Google past haar zoekmachine immers vaker aan dan jij van onderbroek wisselt.

Maar mobilegeddon? Verwijzing naar het einde der tijden. Zie ook: de Bijbel. En Nostradamus. Die droeg dan weer een strakke groene broek, weten we van Hans Teeuwen, en is bijgevolg niet ernstig te nemen.

Hoe ernstig moeten we Mobilegeddon nemen?

Straft Google voortaan websites die geen mobiele versie hebben? Ja en nee. Wie met de laptop of desktop googelt merkt (voorlopig?) niets. Websites die niet voor mobiel gebruik zijn aangepast, scoren op deze toestellen even goed als vroeger.

De zoekresultaten op mobiele apparaten veranderen wel. Als je iets zoekt met je smartphone of tablet krijg je eerst de zogenaamd responsive sites te zien. Sites die klaar zijn voor mobiel gebruik. Logisch: de andere kan je toch niet goed lezen.

Heb jij een mobiele website nodig?

Geen eenvoudige vraag. In Vlaanderen is 30% van de zoekopdrachten mobiel. Het aandeel online bestellingen via smartphone of tablet ligt nog lager. Let wel: die percentages stijgen.

Komen bezoekers op jouw site via hun mobieltje, of niet? Als dat niet zo is, kan je jouw communicatiebudget misschien zinvoller besteden. Wij bespreken graag samen wat voor jou de beste aanpak is.

Dat neemt niet weg dat je er maar beter voor zorgt dat bezoekers je website goed vinden. Lees hier hoe je dat doet.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *