Communicatie is poepsimpel

Correctie, stérke communicatie is poepsimpel.

De beste communicator zorgt er (mee) voor om bij een juist publiek, de juiste boodschap te ‘planten’. Hoe? Door in te spelen op basiswaarden en -behoeften. Deze primitieve behoeften en reflexen zitten in elk van ons en iedereen kent ze, bewust of onbewust. Daarom is iedereen bij machte om erop in te spelen: al dan niet creatief. Want marketing, concept en design zijn géén synoniemen. Omdat iedereen deze natuurlijke reflexen voelt kan dus iedereen ook aan sterke communicatie doen.

Wil je het toch graag in een duidelijk overzicht? Bekijk de basisbehoeften van de mens en ontdek waarop je met sterke communicatie best inspeelt.

Moet je per se communicatie gestudeerd hebben om een goede communicator te zijn?

Nee, hoor. Soms is het zelfs omgekeerd. Door marketingstudies of -trainingen verlies je misschien de focus op de basisbehoeften. En bestaat de kans dat je je laat verleiden door regels, citaten van goeroes en zwaar beladen termen om, bewust of onbewust, onduidelijkheid te zaaien. Oogsten zal je met dergelijke marketing alvast niet doen.

Het kennen van jargon maakt je dus geen betere communicator. Net zoals het kennen van elk houtbewerkingsgereedschap niet per definitie resulteert in een goede schrijnwerker.

‘Nee, maar het is wel de basis om expert te worden!’, hoor ik je denken.

Dat kan wel, maar ik dweep toch ook niet met de piramide van Maslow om je duidelijk te maken wat de basisbehoeften van de mens zijn! Oeps, nu doe ik het wel. Maar als alles goed is, heb je de piramide zonet aangeklikt en ondertussen iets bijgeleerd.

Jargon

Dat je dus jargon moet kennen om een sterke marketeer te zijn, is flagrante zever (van waarschijnlijk…een marketeer). De sterkste marketeer slaagt erin om bewust en doelgericht jargon te vertalen naar zijn klant(en) en/of doelpubliek, om de strategie van de klant te doorgronden. Om daarna met correcte inhoud sterke en strategisch onderbouwde communicatie te (laten) ontwikkelen.

‘Wat een klant zegt, verwacht en nodig heeft, zijn 3 verschillende dingen.’

De sterkste marketeer stelt vragen waarmee hij op verstaanbare wijze het verschil tussen de bovenstaande drievuldigdheid kan blootleggen. De übercommunicator krijgt bovendien de klant uiteindelijk in dat laatste (wat hij nodig heeft) volledig mee en zal het hoogste succes met zijn acties en campagnes realiseren.

Het 60 puntenprogramma van WIZZ

Ontdek de 60 vragen die je van ons mag verwachten om het verschil bloot te leggen tussen wat je vraagt, wat je eigenlijk verwacht en wat je écht nodig hebt. Of contacteer Gert voor een face-to-facebabbel.

Geschreven door Gert Lathouwers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *