Mag je zomaar persoonsgegevens gebruiken voor je e-mailcampagnes?

Je klanten willen dat hun gegevens veilig zijn. Wanneer ze nog maar denken dat dit niet het geval is, haken ze af. Opletten, dus.

In dit blogbericht lees je enkele wettelijke regels voor je e-mailmarketing.

Opt-in 

Het verzenden van e-mails is verboden zonder dat de ontvanger hiervoor zijn toestemming heeft verleend. Dit is een opt-in.

  • Uitzondering 1: Je mag e-mails sturen naar klanten die hun e-mailadres hebben opgegeven, maar niet expliciet vermeld hebben om deze niet te gebruiken.
  • Uitzondering 2: Je mag e-mails verzenden naar bedrijven als de e-mail onpersoonlijk is. Bijvoorbeeld info@wizz.be, sales@wizz.be,…

Opt-outregel

Elke e-mail waarmee je reclame verstuurt, bevat een uitschrijflink. Zo geef je je ontvanger de kans om kosteloos en gemakkelijk uit te schrijven.

Identificeerbaarheid

Je e-mail vermeldt duidelijk van wie hij afkomstig is en dat het gaat om reclame.

Een al ingevulde opt-in

Het vakje waarmee toestemming gegeven wordt om reclame te versturen, mag alleen maar standaard aangevinkt zijn in bepaalde situaties. Het hangt ervan af of het gaat om betaalde of niet-betaalde diensten.
Bij betaalde diensten mag je geen automatisch ingevulde opt-in gebruiken.

Bij niet-betaalde diensten is het wel mogelijk als je ontvanger het vakje ook kan uitvinken.

Om de hoogste kwalitatieve database te krijgen en je klanten niet te ergeren, kies je er best voor om de consument zelf de actie te laten ondernemen om het vakje aan te vinken. Dit komt de resultaten van je e-mailcampagne alleen maar ten goede.

Contactgegevens van derden

Wanneer je gegevens koopt van andere bedrijven moeten deze betrokken personen toestemming hebben gegeven voor gebruik door derden die gelijkaardige producten aanbieden.

Privacy clausule

Om wettelijk in orde te zijn, informeer je de consument over de verwerking van zijn gegevens. Wie is verantwoordelijk voor de verwerking? Wat zijn de doeleinden van de verwerking? Wat doen de ontvangers van de gegevens met de data?

Ook deel je hem mee dat hij het recht heeft om zich te verzetten tegen de verwerking die verricht wordt voor marketingdoeleinden.

Het meedelen van deze zaken doe je het best in de algemene voorwaarden of op een pagina die makelijk toegankelijk is. Om meer vertrouwen uit te stralen kan je bij het inschrijven naar de algemene voorwaarden of de websitepagina refereren.

Ben jij wettelijk in orde?

Door de wettelijke verplichtingen te respecteren heb je meer kans om een goede vertrouwensrelatie op te bouwen met je klanten. Deze relatie leidt tot klanttevredenheid én tot een hogere conversie van je e-mailcampagne.

Succes.

2 reacties op “Mag je zomaar persoonsgegevens gebruiken voor je e-mailcampagnes?

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *