Keep it real, yo!

Authenticiteit is hot. Wat betekent het voor communicatiepartners?

Authenticiteit is hot

‘Authenticiteit’ is al enkele jaren een echt buzzword. Handgemaakte racefietsen met een stalen frame, authentieke gerechten, biogroenten, iedereen kiest steeds vaker voor het authentieke.

Waarom authentiek?

Steeds meer consumenten hebben de buik vol van geplande veroudering, kleine lettertjes, ingewikkelde legal mumbo jumbo, een veelheid aan E-nummers op de ingrediëntenlijst van een voorverpakte maaltijd of multinationals die het niet zo nauw nemen met het dierenwelzijn.

Een authentiek product kopen, geeft gemoedsrust. Je weet dat je niet verantwoordelijk bent voor de ontbossing van het regenwoud, je weet dat je er een gezondere levensstijl op nahoudt of dat je simpelweg een kwalitatiever product koopt dat langer meegaat. Hiervoor wil je met plezier een premium-prijs betalen.

Wat betekent het voor je communicatie?

Authentieke brands schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor een merk dat ‘authenticiteit’ in haar DNA draagt, is authentieke marketing en communicatie een evidentie. Multinationals kiezen dan weer vaak voor een op authenticiteit gerichte marketingaanpak. Geen Photoshop, geen loze beloften, een eerlijke strategie, alles echt. Dove is het schoolvoorbeeld. Met de ‘Campaign for real beauty’ weet het merk al enkele jaren hoge toppen te scheren. Spots als ‘Evolution‘ of ‘Real Beauty Sketches‘ gaan stuk voor stuk viraal. Het geheim: Dove gaat voor echtheid, authenticiteit en valt de ‘fake’-heid van de schoonheidsindustrie frontaal aan.

Keep it real, yo!

‘Authenticiteit’ als marketingtroef uitspelen, wordt door vele consumenten gesmaakt. Het gevaar? Je kan je geen misstap veroorloven. Wanneer Dove in Suriname bijvoorbeeld een advertentie met een fake Barbie publiceert, ontstaat er meteen een grote internationale social media-rel. En consumenten laten hun stem steeds luider horen. Dus, keep it real, wees eerlijk en behandel sowieso elke consument op dezelfde manier, want voor je het weet voelen meer dan 149.000 klanten zich benadeeld.

Met jouw bedrijf authentiek communiceren? Maak een afspraak met onze account manager Gert voor een echte babbel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *