Jouw plan

Het succes van jouw bedrijf of organisatie begint met een goed plan. Om je merk sterk te maken, om resultaten aan je doelstellingen te koppelen, giet je best je communicatie-acties in een weldoordacht langetermijnplan. Een communicatieplan.

Kan je je niet bedwingen om je communicatieplan op te maken? Ga dan onmiddellijk aan de slag met onze Exceltemplate. Wij vulden alvast enkele zaken in die zeker niet mogen ontbreken in jouw communicatieplan.

Ingrediënten van jouw communicatieplan

Analyse

Waar staat je bedrijf vandaag in de markt? Hoe communiceer je vandaag? Wat is je communicatiepubliek? Wie zijn je concurrenten? Wat claimen zij? Wat claim jij?

Strategie

Wat zijn je doelstellingen? Wat wil je heel concreet bereiken op het einde van je plan? Wie is je identificatiecluster? Wat is je budget?

S.M.A.R.T.-doelstellingen

Wanneer is de uitrol van je communicatieplan geslaagd? Maak je doelstellingen vooraf Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdsgebonden. Durf er concrete cijfers op te plakken.

Kanalen

Langs waar breng je die waardevolle boodschap tot bij je doelklanten? Zowel via online als via offline kanalen.

Dragers

Welke specifieke dragers zijn zinvol om je boodschap tot bij je doelklanten te brengen? Welk specifiek magazine, een e-mailing op welke database? Tv-spot op welke zender? Google Ads, Facebook Ads, enz...

Budget

Welk verantwoord en realistisch budget trek je uit? Zit de verdeling van je budget goed? Het ene initiatief mag andere zaken niet blokkeren. Opgelet! Als je afhankelijk bent van inkomsten uit je plan om je volgende investering te betalen, is het géén realistisch communicatiebudget. Communicatie = lange(re) termijn.

Timing

Wanneer doe je wat? En past dit binnen je vooropgesteld budget? En zeker zo belangrijk... wíe doet wat? Ook hier opgelet. Tijdens je plan verwerf je inzichten waardoor misschien wijzigingen nodig zijn. Pas gerust je timing aan om betere resultaten te halen.

Evaluatie

Maak tussentijdse evaluaties. Stuur tijdig bij waar nodig. Dat kan! Bijsturen in functie van wat je leert is belangrijker dan je plan tot op elke punt en komma exact te volgen. Je doelstelling zijn wél heilig natuurlijk.

Jouw succes begint met een goed communicatieplan.

Advies nodig? Contacteer Gert. Wedden dat je bij hem de inspiratie vindt die je zoekt.