Is print dood?

Je hoort het meer en meer. De papieren wereld zal verdwijnen, beweren vele mensen. Is dat zo?

Printmarketing zal doorzetten met groei in 2015 en veel verder dan iedereen wel denkt!

Sommige mensen, bedrijven en zelfs marketeers hanteren de online only-aanpak: de focus op SEO, sociale media, bloggen en marketing gericht op zoekmachines. Alle nodige en vitale elementen om online gevonden te worden.

Hoe past print nog in deze groeiende online wereld?

Het is zeer makkelijk om print te negeren. Maar je zal grote opportuniteiten missen. De meest ervaren marketeers wagen het niet om de printpiste te verlaten. Print is eigen aan de mens. We zijn het gewoon en de doelgroep is dusdanig groter dan die van de onlinewereld.

Er zijn tal van grote bedrijven die nog altijd gebruikmaken van print of direct mailings en zijn er zeer succesvol in. Enkele voorbeelden zijn Disney, Best Buy,… Direct mailing heeft een leesratio van 34%. Dat is ver boven de perscentages van e-mailmarketing, SEM of zoekmachinemarketing.

Elke week duikt er ergens een artikel op over het niet meer nuttig zijn van print. Is het dan een verrassing dat door de verspreiding van deze negatieve boodschap de printwereld versmacht? Hoe meer mensen stellen dat de wereld zal instorten, des te meer mensen dat idee geloven.

Drukkerijen bespelen de online markt

In recente conversaties met enkele drukkerijen heb ik gemerkt dat ze voor verrassende en onverwachtse strategieën gaan. Drukkerijen zoeken en vinden de weg om bepaalde dingen tegen te gaan. Hoe raar het ook klinkt, de drukkerijen gaan de online markt zelf bespelen. Denk maar aan webshops, online bestelplatformen, web to print– en andere technieken.

Ook gaan de drukkerijen zelf veel marketingbudgetten besteden aan eigen printmarketing. Met een spiraalbeweging tot gevolg. Hoe meer men zelf investeert in print hoe meer omzet in print.

Conclusie: wees creatief!

Hoewel online marketing en/of printmarketing tot een success kunnen leiden, het is niet gegarandeerd. Een must is een effectieve strategie om jouw merk of bedrijf in de kijker te zetten en om je doelgroep aan te spreken. Gebruik je telkens dezelfde oude bullshit, saaie printmaterialen of online promoties die iedereen gebruikt? Dan is het alle hens aan dek om jouw merk bekend te maken.

Wees creatief, zet ideeën om in effectieve communicatiestrategieën.

Interesse in hoe de creatieve breinen bij WIZZ Communicatiepartners het zien? Contacteer ons .

Bron: http://tinyurl.com/psqc4xr

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *