Hoe kies ik een netwerk(activiteit) dat bij me past?

Een netwerk kiezen werkt zoals een communicatieplan opstellen. Je kan er niet aan beginnen als je niet weet waar je vandaag staat en waar je morgen naartoe wil. Welk type netwerken zijn er? En hoe begin je eraan? Lees in dit blogbericht tips van onze zaakvoerder en netwerker pur sang Gert Lathouwers.

Er zijn tal van interessante netwerkorganisaties: Unizo, Voka, Etion, BNI, Markant, Amicale, Connecting Circle, Netwerkers.be, De Ronde Tafel, 41, Ontbijtclub, 51, Lions, Rotary, Probus, Kiwanis en nog vele, vele anderen.

Bovendien hebben al die netwerken vaak ook nog verschillende formules en activiteiten. Als je een netwerkbeest bent dan vul je dus vlot al je lege ochtenden, middagen en avonden met netwerken. Als je dan nog even tijd hebt in het weekend vind je ongetwijfeld ook nog wel iets dat spek naar je bek is.

Maar waarschijnlijk moet je, net als wij stervelingen, keuzes maken.

Hoe kies je nu?

Ik maak een onderscheid in 4 typen netwerken of manieren van netwerken:

  1. salesgroei
  2. businessgroei
  3. netwerkgroei
  4. persoonlijke groei

Voordat je een netwerk kiest, maak je best uit  waar je vandaag staat. En wat je uit je netwerkinspanningen wil halen. Net zoals je aan een communicatieplan begint en nadenkt over wat je uit je communicatie wil halen.

1 ding is duidelijk: Als je niet wil groeien dan blijf je gewoon lekker thuis.

Voor elk wat wils

Ben je een starter of jonge ondernemer? Dan adviseer ik om eerst voor sales- en netwerkgroei te gaan. Ben je een doorwinterde ondernemer dan zullen business- en persoonlijke groei je eerder aanspreken. Heb je een functie in sales dan is het duidelijk voor welk type je best kiest.

Maar opgepast

Er zijn weinig tot eigenlijk geen netwerken die slechts 1 van deze 4 hokjes vullen. Meestal scoren ze op de 4 verschillende typen, maar leggen ze t.o.v. elkaar andere accenten. Het is dus, helaas, niet zo dat je gauw even een boekje openslaat met de opsomming van alle netwerken die goed zijn voor bijvoorbeeld je persoonlijke groei.

Bovendien is het ook niet zo dat je enkel sales kan doen in een netwerk dat in dát hokje het beste scoort. Uit businessgroei-netwerken valt evenzeer sales te halen. In zo’n netwerk is het wel minder gepast om openlijk die saleskaart te trekken. Je voelt het al, de beste netwerkers zijn evenwichtskunstenaars.

Hoe definieer ik nu de 4 verschillende netwerktypen?

Salesgroei

Iedereen is er in zo’n netwerk om meer verkoop, meer omzet, voor zijn bedrijf te halen. Daarover wordt niet schimmig gedaan. De netwerkers komen er met trots voor uit en iedereen voelt zich daar goed bij. Kaartjes in elkaars handen duwen of verzamelen is er dagelijkse kost. Hoe meer, hoe liever. Achteraf actief prospecteren en opvolgen is de boodschap. Quick wins. Laaghangend fruit. Ideaal om snel vooruit te komen in de wereld. De valkuil hier is of je voldoende relaties opbouwt voor de lange termijn, want zo gewonnen, zo geronnen.

Businessgroei

Als zaakvoerder, ceo, directeur, en nog veel van die veelomvattende functietitels moet je van zowat alle markten thuis zijn. Of toch minstens notie hebben. Lerende netwerken, ondernemersacademies, Plato’s en meer van dat slag zijn dan ideaal om in de breedte kennis op te doen en met gelijkgestemde functietitels van gedachten en ervaringen te wisselen.

Ik maak een onderscheid tussen businessgroei en persoonlijke groei zoals men in HR een onderscheid maakt tussen harde HR en zachte HR. Voor mij draaien de businessgroei-netwerken dus eerder om zeer praktische, concrete zaken.

Netwerkgroei

Hier lopen de echte believers van six degrees of seperation rond. Ze maken gemeend tijd om je te leren kennen. Tijdens jullie gesprek brengen deze netwerkers jou al, in hun gedachten, in kaart binnen hun eigen netwerk. Het doel is om linken te leggen en mensen die iets voor elkaar kunnen betekenen aan elkaar te introduceren. Spreuken als “geven is ontvangen” of “pay it forward” zijn hier schering en inslag. Het geloof in de lange termijn en what comes around goes around floreert.

Persoonlijke groei

Als je als bedrijf of als persoon (min of meer) financiële zekerheid hebt ,ga je voluit voor persoonlijke groei. De wetenschap dat er een nóg betere versie van jezelf bestaat maakt je nieuwsgierig en je gaat op pad om die te vinden. Ervaring en kennisdeling zijn sleutelbegrippen in deze netwerken. Het zijn vaak uitdagende groepen en vernieuwende onderwerpen die hier de dienst uitmaken.

Op dit moment zullen innovatie, het nieuwe werken, zelfsturende teams, enz… eerder de gespreksonderwerpen zijn. De focus ligt veel meer op 1 topic en vaak 1 specialist ter zake waarin jij op zoek gaat wat en hoe dit iets voor jou kan betekenen. Ben je (nog) niet sterk in eerder high-level-verhalen te vertalen naar je eigen situatie, dan ben je nog niet toe aan persoonlijke groei. Kijk dan eerder naar businessgroei.

Heb je een ander idee over netwerken?

Of een aanvulling op het mijne? Wil je eens praten over welk netwerk ik in jouw situatie kies? Of wil je starten aan de analyse waar je vandaag staat en waar je naartoe wil?

Bel me gerust op of laat me iets weten.

Alvast veel netwerksucces!

Gert Lathouwers

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *