Hoe je webshop meer rendabel maken?

België heeft alle troeven in huis om een uitvalsbasis te zijn voor e-commerce. Hoe komt het dan dat we worden overklast door onze buurlanden? Ontdek hoe je met je webshop meer klanten kan bereiken.

Zalando, Coolblue, Bol. De kans dat je deze webwinkels al eens bezocht hebt of ervan gehoord hebt, is heel groot. Opmerkelijk: het zijn alle drie buitenlandse webshops. En dat is wat Belgen doen: vooral kopen in webwinkels van het buitenland. Dat blijkt uit een rapport van Wijs.

Hoge btw en loonkost: autch!

Waarom we ons aangetrokken voelen door webshops van over de landsgrenzen heen? Omdat onze buurlanden voor de consument al snel goedkoper zijn, stelt het rapport. Denk maar aan onze hogere btw-tarieven, een loonkost die 20% hoger ligt. Komt daarbij dat de interne Belgische markt beperkt ontwikkeld is. Het aandeel van de internetverkoop op de totale retailomzet bedraagt, zo blijkt uit het onderzoek, 3%.

Weten alle shoppers op het web wat ze willen?

Toch heeft ons land kanjers van troeven om een export e-commerce regio te zijn: we liggen centraal in Europa, fungeren als logistieke draaischijf en zijn meertalig. En trouwens, jij koopt toch ook wel eens iets online, niet? Waarom gooien Belgische webwinkels dan geen hogere ogen? Omdat e-commerce spelers zich vooral richten op klanten die weten wat ze willen, concludeert het rapport.

Vang de vis in je digitale vijver

Voor webshops is het een zeer interessante uitdaging om ook de pijlen te richten op mensen die gewoon zin hebben om te shoppen, maar niet weten wat ze willen. Maar ook op klanten die ongeveer weten waarnaar ze op zoek zijn, maar advies en hulp nodig hebben. Een digitale vijver met een enorm vispotentieel.

Leef je in in het gedrag van de klant

De digitale shop is keiharde werkelijkheid. In onze snelle samenleving kunnen we niet meer zonder. Als je webshop klantvriendelijk is opgebouwd en zoveel mogelijk rekening houdt met het soort van klanten en hun consumentengedrag, maak je het pad vrij voor meer rendement.

WIZZ volgt online en offline marketing op de voet op. We geloven in een totaalplaatje, een marketingmix op basis van realistische doelstellingen. In communicatie die rendeert.

Op zoek naar marketingacties voor jouw bedrijf of organisatie, maar hulp of advies nodig? Laat je horen bij WIZZ. Ons team staat paraat voor jou.

Geschreven door Caroline Haverans

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *