Hoe een journalist kietelen?

Hoe komt het toch dat mijn bedrijf of organisatie nooit de pers haalt? Pfff, waarom zo’n poeha rond panda Bart? Het verhaal dat mijn bedrijf te vertellen heeft, is zeker zo belangrijk. Waarom doet de gazet er dan niets mee?

Herken je deze frustraties? Ze zijn terecht. Want niets is zo opbeurend dan je hardwerkende en resultaatgerichte onderneming in de media te zien schitteren. Dat merken we ook bij WIZZ. Het kriebelt in mijn buik als ons communicatiebureau vermeld wordt in een of ander medium. Ik maak dan sito presto en ongegeneerd een Kim Clijsters-vuist.

Die opwinding valt wellicht voor een groot deel te verklaren door mijn werkervaring als journalist. Niets zo fijn als een sterk inhoudelijk verhaal neer te pennen. Een verhaal waarover gesproken wordt. Een verhaal met nieuwswaarde. Eentje dat klopt en niet flopt.

Maak het de journalist gemakkelijk

Net zoals jou hebben journalisten een goed gevulde agenda. Hun mailbox zit dikwijls eivol. En het moet snel gaan. Zeker voor dagbladen. Daarom is het een uitdaging om jouw mail te laten opvallen tussen al die andere berichten. ‘Persbericht’ in de onderwerpregel van jouw e-mail is verloren moeite. De kans dat jouw bericht ongelezen in de prullenmand belandt, is gevaarlijk groot. Maak de journalist nieuwsgierig en zet de nieuwswaarde in de titel: ‘WIZZ in top 100 van grootste digitale bureaus in België’.

Maak je tekst hapklaar. Je doet de gehaaste journalist er geweldig veel plezier mee. Zorg in je tekst voor quotes. Die maken je verhaal niet alleen levendiger, maar zorgen ook voor tijdwinst voor de reporter die een telefoontje uitspaart en binnen een halfuur zijn tekst moet aanleveren aan de redactie.

Hoe geef ik mijn persbericht meer kans op scoren? 10 tips

  1. Stippel vooraf het doel van je persbericht goed uit: voor welke lezers is het nieuws bedoeld?
  2. Op basis van je doelgroep bezorg je enkel en alleen het persbericht aan die media die die doelgroep kunnen bereiken.
  3. Lijn het onderwerp waarover je wil communiceren duidelijk af. Eén duidelijke boodschap.
  4. Kies een gebalde en prikkelende titel.
  5. Bundel het nieuws in een korte inleiding. Je nieuws staat bovenaan.
  6. Schrijf taal die iedereen begrijpt. Scherm niet te veel met vakjargon.
  7. Maak je tekst hapklaar met quotes van bedrijfsleiders of klanten.
  8. Beperk je tekst tot maximum 1 A4.
  9. Verstuur je tekst in de e-mail zelf. Nooit in de bijlage! Want tijdrovend voor de journalist.
  10. Overstelp journalisten niet met persberichten. Liever 3 inhoudelijk sterke berichten per jaar dan 12 slappe schrijfsels. Het heeft effect op je professioneel imago.

Ook jij hebt iets te vertellen

Elk bedrijf heeft iets te vertellen. Ook het jouwe. Wat voor jou als expert in een welbepaald domein de evidentie zelf is, kan nieuws zijn voor de leek.

Kriebelt het nu bij jou om in de pen te kruipen? Schrijf ze! Maar welbedacht.

Op zoek naar hulp bij het schrijven van persberichten die passen in een totaal marketingplan? Contacteer onze accountmanagers Gert. Hij stelt je graag de mogelijkheden voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *