Google Analytics in mensentaal

Heb jij Google Analytics in je website? Dit stukje code zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van het aantal websitebezoeken, de resultaten van een campagne, de bezoekersstromen, de populairste pagina’s. En veel meer.

Google Analytics is een handig meetinstrument om je website aan te passen aan het online gedrag en de behoeften van je doelklant.

Omdat Google Analytics in z’n analyses specifieke taal gebruikt, vind je hieronder een woordje uitleg over veelgebruikte termen.

Hit

Een hit is elk verzoek verzonden naar het Google Analytics-systeem. Dit omvat o.a. paginaweergaven, evenementen, gegevensweergaven.

Pageview

Een pageview is een paginaweergave die geregistreerd wordt telkens wanneer een pagina wordt bekeken. Dit is het geval wanneer:

  • een bezoeker op de ‘terugknop’ klikt.
  • een bezoeker een pagina vernieuwt
  • een pagina wordt geopend in de browser, of hij nu bewaard is of niet.

Visit

Visit of een bezoek. Dit bestaat uit een reeks van paginaweergaven die 1 bezoeker doet tijdens een actieve periode. Een bezoek eindigt wanneer de bezoeker de browser sluit, cookies wist of wanneer hij niet actief is in een periode van 30 minuten. De lengte van deze niet-actieve periode kan je aanpassen in de tracking code instellingen.

 

Visitors

Visitors zijn bezoekers. Bezoekers hebben een uniek tracking ID. Wanneer de tracking code wordt uitgevoerd, zoekt het systeem naar cookies in de browser van de gebruiker. Als de cookies niet te vinden zijn, worden er nieuwe cookies met een nieuw ID ingesteld.

Google Analytics legt de nadruk op het aantal bezoeken in plaats van het aantal bezoekers. Dit door de inherente onnauwkeurigheden over het bijhouden van individuele gebruikers. Een voorbeeld: een bezoeker verschijnt onnauwkeurig wanneer hij zijn cookies verwijdert, verschillende browsers gebruikt of zijn computer deelt.

TIP: vanaf 2018 ben je verplicht om op je website aan te geven dat je cookies gebruikt. Ben jij klaar voor de nieuwe cookiewetgeving?

Bounce

Een bezoek met 1 paginaweergave. Het maakt niet uit hoelang een bezoeker op de pagina toeft of hoe hij de pagina verlaten heeft. Technisch is het een bezoek met 1 enkele interactie.

Time on Page

Berekening van de tijd dat een bezoeker op de pagina is:

de tijd wanneer hij naar een andere pagina gaat – de tijd waarop hij op de oorsponkelijke pagina komt.

Concreet: Komt een bezoeker op pagina 1 om 12 u. en op pagina 2 om 12.03 u., dan is de tijd op pagina 1 drie minuten. Dit betekent dat de tijd op de pagina voor de laatst bezochte pagina altijd 0 is omdat Google Analytics niet bijhoudt wanneer pagina’s worden gesloten.

Time on Site

Dit is de som van de tijd op de pagina’s voor alle paginaweergaven per bezoek. Of nauwkeuriger: het verschil tussen de tijd wanneer een bezoeker de eerste pagina bekijkt en de laatste pagina bekijkt per bezoek.

Merk op dat het bekijken van pagina’s in verschillende tabbladen de time on site niet beïnvloed. Google Analytics ziet  een reeks van pagina’s die worden weergegeven in chronologische volgorde, zonder enige verwijzing naar meerdere tabbladen of vensters.

New Visitor

Dit is een bezoeker die geen cookies heeft wanneer hij de eerste keer op de pagina komt tijdens dit bezoek. Wanneer een bezoeker zijn cookies verwijdert en dan terugkeert naar de site, beschouwt Google Analytics deze bezoeker als nieuw.

Returning Visitor

Een bezoeker met bestaande Google Analytics-cookies van een voorgaand bezoek.

Dollar Index

Een meting van hoe invloedrijk een pagina is voor conversie. Hoe hoger het cijfer, hoe vaker de pagina werd bekeken voorafgaand aan een aankoop of conversie.

Pages/Visit

Deze verhouding is het aantal paginaweergaven gedeeld door het aantal bezoeken. De formule toont het gemiddeld aantal bekeken pagina’s per bezoek.

Direct Traffic

Idealiter is dit het verkeer dat op een site komt via bladwijzers of meteen door het ingeven van de url.

In realiteit is dit het verkeer waarvoor de code geen bron kan bepalen. Afhankelijk van de site en de browser kunnen sommige links geen verwijzer tonen. In plaats daarvan wordt dit verkeer gecategoriseerd als direct.

Referring Sites

Dit is verkeer waarvoor:

  • een verwijzer werd geïdentificeerd;
  • de verwijzing  geen zoekmachine is (bv. Google);
  • en waarvoor er geen campagnevariabelen zijn.

De verwijzende url (of de pagina die de link van jouw website bevat) is ook opgeslagen voor verwijzingen.

Search Engine Traffic

Google Analytics categoriseert automatisch het verkeer afkomstig van een zoekmachine als de verwijzende url op de lijst staat van bekende zoekmachines en wanneer er een zoekterm (SEO) geïdentificeerd is in die url. Zowel organisch als betaald zoekmachineverkeer (SEA) wordt in deze groep gezet.

Lees meer over het verschil tussen SEO en SEA.

Aan de slag met Google Analytics?

Maak je Google Analytics account aan. En stem je website nog beter af op de bezoekers die je wil bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *