59 vragen om je bedrijf te doorgronden 1 intakemeeting.
Details van je bedrijf
Firmanaam:
Adres:
Postcode + Gemeente:
Telefoon:
Contactpersoon:
Algemeen
- Waarom ben je met je bedrijf begonnen?
- Wat doe je juist? En haalt je contact die activiteit uit de commerciële naam (en baseline) van je onderneming?
- Hoeveel medewerkers heb je? Hoe groot is je communicatieteam of de mensen die daar mee aan kunnen werken?
- Hoeveel jaar bestaat je bedrijf?
- Wat maakt je bedrijf onderscheidend ten opzichte van andere bedrijven? (USP?)
- Welke producten of diensten bied je aan?
- Waarom zou je klant juist voor jouw bedrijf kiezen i.p.v. de concurrentie?
- Welke overkoepelende beloftes maken jullie aan de klanten?
- Waarom zouden de klanten deze beloftes geloven?
- Wat zijn de grootste obstakels of tegenargumenten die klanten aanhalen om NIET voor jullie te kiezen?
- Hoe en waar zie je jezelf en je bedrijf binnen 5 jaar? 10 jaar? 20 jaar?
- Wie is je grootste (positieve) concurrent? Zijn er nog concurrenten?
Merk
- Waarvoor staat jullie logo? (Is er nog geen online huisstijlboek of zelfs nog geen logo? Bekijk hier hoe wij zoiets uitwerken.
- Als je je bedrijf in 1 woord moest beschrijven, welk woord zou het zijn en waarom?
- Welke actie willen jullie dat klanten nemen na een communicatiecontact?
- Wat doet de concurrentie goed (t.o.v. jullie)?
- Wat is de missie van je bedrijf? (Waarom bestaan jullie?)
- Wat is de visie van je bedrijf? (Wie willen jullie zijn? Hoe krijgt jullie bestaansreden invulling in de toekomst?)
- Wat zijn jullie kernwaarden? (Welke fundamentele, ethische, waarden hanteren jullie als persoon/bedrijf?)
- Wat zijn jullie kernkwaliteiten? (Welke praktische skills hebben jullie in huis?)
- Heeft jullie bedrijf een slogan of motto?
- Wat hoop je dat je bedrijf gaat uitstralen d.m.v. sterke marketing en communicatie?
- Waarom gebruikt je bedrijf de huidige kleuren, lettertypen etc.? Welke zijn dit juist? Ontdek hier de betekenis van de verschillende kleuren.
- Als je 1 ding moet kiezen dat klanten moeten onthouden bij het zien van jullie communicatie, wat zou dat moeten zijn?
S.W.O.T.
- Wat zijn de sterktes van je bedrijf. (Intern / Vanuit de organisatie beïnvloedbaar)
- Wat zijn de zwaktes van je bedrijf. (Intern / Vanuit de organisatie beïnvloedbaar)
- Wat zijn opportuniteiten voor je bedrijf. (Extern / Niet beïnvloedbaar)
- Wat zijn bedreigingen voor je bedrijf. (Extern / Niet beïnvloedbaar)
Doelklanten en inventaris
- Omschrijf je doelklanten. Gaat deze omschrijving in de toekomst veranderen?
Probeer zo specifiek mogelijk te zijn.
Bv.: Mannen, tussen 35 en 55 jaar, uit de provincie Antwerpen met een inkomen van + 40.000 euro op jaarbasis. - Wat hebben jullie in het verleden al gedaan om jullie doelklanten te bereiken?
- Welk kenmerk typeert de klanten waar je graag en goed mee samenwerkt?
- Hoe komen de meeste klanten in aanraking met jouw bedrijf?
- Is het geslacht van de klant belangrijk voor jullie? Zo ja, zijn jullie klanten eerder mannen of vrouwen?
- Waar leven de meeste klanten?
- Is het inkomen van jullie klanten belangrijk? Zo ja, welk inkomen schatten jullie in dat jullie gemiddelde klant heeft?
S.M.A.R.T. doelstellingen
- Zijn er specifieke doelstellingen i.f.v. marketing en sales?
Bv.: Omzetstijging van 10%, 10.000 meer winst, marktaandeel + 5%, bezoekers op de website verdubbelen… - Zijn de doelstellingen meetbaar (genoeg)? Wanneer kan je afvinken dat de doelstelling gehaald is?
- Hebben alle betrokken partijen deze doelstellingen aanvaard? Staan alle neuzen binnen de organisatie in dezelfde richting?
- Zijn de doelstellingen realistisch? Werden ze in het verleden ook al gehaald? Zijn ze onderbouwd met cijfermateriaal?
- Zijn de doelstellingen tijdsgebonden? Tegen wanneer moeten ze gerealiseerd zijn?
Communicatie- en marketinginventaris
- Welke huisstijlelementen hebben jullie al? Ontdek hier hoe je die overzichtelijk samenbrengt in een online huisstijlboek.
- Hebben jullie een website? Zo ja, wie heeft hem gebouwd? En in welke programmeertaal of CMS?
- Hebben jullie statistieken van de website? Heb je een actieve Google Analytics-account?
- Is je website geoptimaliseerd voor zoekmachines? Ontdek hier 10 SEO-tips om alvast rekening met te houden.
- Hebben jullie al ervaring met Google Ads? (Hebben jullie een actieve account?)
- Gebruiken jullie sociale media? (Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Pinterest, enz…) Wie is er nu verantwoordelijk voor de updates op de website en sociale media?
- Hebben jullie al campagnes gedaan? Zo ja, welke en wat waren jullie ervaringen?
- Doen jullie aan e-marketing? (E-mailings, bannering online, performance based advertising, enz…)
- Welke communicatie heeft naar jullie gevoel momenteel het meeste rendement?
Budget en planning
- Kan jullie website op een bepaalde manier rendement halen voor jullie?
- Uit hoeveel contacten of gesprekken volgt er een offerte?
- Hoeveel offertes zetten jullie om in een klant of opdracht?
- Hebben jullie financiële doelstellingen geformuleerd? (Omzet? Winst? Marge?)
- Heb je een bepaald budget in gedachten? Hoeveel is jullie huidige marketingbudget op jaarbasis? Denk je aan € 15.000, € 30.000 of € 80.000?
- Wat is de hoofdreden waarom je een communicatieplan wil opstellen en laten begeleiden?
- Heb je een deadline voor je nieuwe plan in gedachten?
- Heb je al bepaalde acties of campagnes in gedachten?
- Zijn er speciale evenementen, promoties of belangrijke (feest)dagen voor de firma in een jaar? (bv.: Opendeurdagen, 25 jarig bestaan…) Heb je hiervoor al een eigen content calendar? Nee, download hier onze gratis template.
- Zijn er nog andere specifieke verwachtingen?
Laat je deze vraagstukken toch liever aan WIZZ?
- Hoe heb je ons leren kennen?
- Is onze werkwijze voor het opstellen van een communicatieplan duidelijk? Nee? Ontdek dan hier ons kmo-portefeuille-gecertificeerd proces.
- Is onze werkwijze voor het uitwerken van een communicatieplan duidelijk? Nee? Lees dan hier waarom een communicatieplan belangrijk is voor jou.
- Wanneer plannen we een afspraak? Klik hier naar onze contactgegevens.