Facebook: pagina of groep?

Wat is het verschil. Welke keuze maak je best voor jouw bedrijf of organisatie?

Facebookpagina’s

Op een pagina kunnen organisaties, bedrijven of merken communiceren met de personen die hebben aangegeven dat ze de pagina leuk vinden. Ze worden aangemaakt en beheerd door officiële vertegenwoordigers.
De paginagegevens en -berichten zijn openbaar en over het algemeen voor iedereen op Facebook beschikbaar. Iedereen kan een pagina leuk vinden om een connectie met de pagina te maken en updates in het nieuwsoverzicht te ontvangen.

Externe partijen zoals WIZZ die helpen met het beheer van een pagina kunnen berichten plaatsen uit naam van de pagina. Paginaberichten worden weergegeven in de nieuwsoverzichten van personen die de pagina leuk vinden. Daarnaast kunnen eigenaars van pagina's de paginastatistieken bekijken om de groei en activiteiten van de pagina te volgen.

Facebookgroepen

Een groep biedt mensen een plek om te praten over gedeelde interesses. Iedereen kan een groep maken.
Je kan een groep openbaar of besloten maken. Bij een besloten of gesloten groep zijn berichten alleen zichtbaar voor de groepsleden.
Groepsleden kunnen binnen de groep communiceren d.m.v. chats, het uploaden van foto's, en alle bevriende leden uitnodigen voor groepsevenementen.

Belangrijkste voordelen van een pagina t.o.v een groep

  • Als je in Google een pagina zoekt, kan je die vinden. Een groep vind je niet terug in Google. Bovendien zorgt een kwaliteitsvolle pagina mee tot betere vindbaarheid (SEO) in Google.
  • Zet je op een pagina een nieuw bericht op je wall, dan verschijnt dat in het overzicht van je fans. Dit is ook het geval bij een post in een groep.
  • Bij een pagina kan je de updates sponsoren, en zo een doelgroep bereiken die je pagina nog niet kent.
  • De Facebook-url waarin je naam wordt vermeld, zoals bijvoorbeeld https://www.facebook.com/wizz.communicatiemakers, kan je bij een groep niet aanmaken.
  • Bij een pagina kan je uitgebreid statistieken bekijken over de interactiviteit, demografie en andere zinvolle info.
  • Je kan van je pagina een Page Plugin (widget) op je website plaatsen.

Ons advies

Een groep is interessant als je persoonlijke projecten wil delen met een beperkte groep mensen.
Pagina’s geven meer ruimte om te personaliseren en bieden bovendien meer mogelijkheden qua interactie als groepen.

Kortom, als je als organisatie, bedrijf of merk een kwalitatieve conversatie wil opbouwen met je doelpubliek en beter vindbaar wil zijn in Google, dan kies je best (ook) voor een pagina.

Succes!

Facebook mee integreren in je communicatieplan?

Geef een seintje aan Gert en ontdek hoe jij je communicatie geïntegreerd, planmatig en structureel aanpakt.

Lees meer over je voordelen van een communicatieplan.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *