E-mailmarketing: al voor 78,41% geïntegreerd in Belgische bedrijven

Dit blijkt uit het rapport 'Email barometer 2015-2016'. Voor jou zetten we de belangrijkste trends op een rij.

De manier waarop we met e-mailberichten omgaan, is onderhevig aan veranderingen en trends. Ook in 2015-2016. Dit blijkt uit de resultaten van de Email barometer, het jaarlijks nationaal onderzoek naar e-mailmarketing:  

E-mailmarketing blijft groeien. Zowel bij B2B- als B2C-bedrijven. Zo doet 78,41% van de Belgische bedrijven aan e-mailmarketing. Ook de middelen nemen toe. Professionals worden meer en meer ingeschakeld voor het beheer van e-mailmarketing. Al kiest de meerderheid nog voor 'doe-het-zelf'. 81,18% van B2B- en 73,08% van B2C-doe-het-zelvers geeft de voorkeur aan een extern e-mailmarketingplatform

Ready, set, goal

De belangrijkste doelen die B2B- en B2C-bedrijven nastreven met e-mailmarketing zijn:

  • contacten informeren
  • verkeer naar de website genereren
  • evenementen of activiteiten aankondigen
  • promoties bekendmaken
  • relaties opbouwen met bestaande klanten
  • verkoop stimuleren

Obstakels of excuses?

Ondanks de groei van e-mailmarketing zijn er nog altijd bedrijven die niet aan e-mailmarketing doen. Omwile van deze redenen:

  • tijdsdruk
  • e-mailmarketing wordt nog te vaak geassocieerd met spam
  • gebrek aan e-mailcontacten of databases

Een blik op de toekomst van e-mailmarketing 

Massale mailings uitsturen is not done. Een goeie marketeer vertrekt vanuit een duidelijke strategie. Een grote trend voor 2016 is marketing automation: op een effectieve manier content segmenteren op verschillende online kanalen. Of relevante inhoud uitsturen op maat van de behoeften en voorkeuren van je contacten. Om zo sneller leads te genereren. Tegelijk heb je minder kans dat je mailing als spam wordt beschouwd.

Te weinig e-mailcontacten? Geen nood. Door bv. het plaatsen van een inschrijvingsformulier op je website en werving via sociale media vis je in een vijver van interessante leads: geïnteresseerde bezoekers.

Op zoek naar inspiratie voor je eigen e-mailmarketingstrategie?

Download het volledige rapport Email barometer.

Hulp nodig bij het uitwerken van je e-mailingstrategie? Geef een seintje aan Gert. En vind inspiratie om met gerichte inhoud jouw juiste doelgroep te bereiken. En tijd te besparen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *