De marketinglessen van de Red Bull Stratos-sprong

Op 14 oktober sprong Felix Baumgartner door de geluidsmuur. Een bovennatuurlijke prestatie die alleen maar mogelijk was dankzij sponsor Red Bull…

Op 14 oktober sprong Felix Baumgartner door de geluidsmuur. Een bovennatuurlijke prestatie die alleen maar mogelijk was dankzij sponsor Red Bull. Naast de miljoenen websitebezoekers wist de marketingstunt in zowat alle internationale media gratis aandacht te scoren. Wat kunnen we leren van de Red Bull Stratos-sprong?

Vertel een verhaal

In plaats van simpelweg promoties te communiceren, kies je vaak beter voor een verhaal. En een sterk verhaal heeft een held: in dit geval Felix Baumgartner. Door de sprong al in 2005 aan te kondigen en ondertussen verschillende updates te verspreiden, wist Red Bull de fans niet alleen te blijven prikkelen, er werden ook steeds meer nieuwe fans bereikt.

Planning is alles

De sprong en de marketinguitingen werden uitgekiend gepland. Door de doelgroep met verschillende teasers te blijven prikkelen werd de aandacht van het publiek steeds verhoogd tot de ultieme climax: meer dan 8 miljoen kijkers bij de live stream.

Creëer zo veel mogelijk content

Heb je een sterk verhaal en de daarbij horende stunt of guerilla-actie? Probeer dan zo veel mogelijk content te verzamelen. Op de Red Bull Stratos-website werden bezoekers overladen met interviews, filmpjes en wetenschappelijke data. Door de kijker veel te geven, vergroot het engagement.

Gebruik zo veel mogelijk kanalen

Op de campagnewebsite werden sociale media perfect geïntegreerd. Zo speelden de Red Bull-Facebook-pagina, officiële Twitter-account en de officiële hashtag een grote rol in het creëren van buzz rond de actie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *