De marketinggeheimen van Tomorrowland

Tomorrowland is al enkele jaren big business. Wat zijn de geheimen van het megafestival en wat kunnen we ervan leren?

Kwaliteit eerst

Kosten noch moeite worden gespaard om de festivalbezoeker een kwalitatief product te bieden. Geen ander festival weet elk kleinste detail zo perfect uit te voeren.

Product wordt lifestyle

Net als Apple weet Tomorrowland het product te overstijgen. Tomorrowland is geen festival, het is een beleving en een levenswijze.

Community building

Tomorrowland speelt in op het groepsgevoel van de festivalgangers. Elk individu wordt deel van een select groepje uitverkorenen. Wie een ticket wou bemachtigen, moest zich eerst registreren op de Tomorrowland-website. Natuurlijk geen enkel probleem voor de honderdduizenden fans die hierdoor tot het selecte groepje uitverkorenen gaan behoren. Anderzijds wel een goudmijn aan data voor marketeers.

Community management

Tomorrowland trekt de social media-kaart. Op de Facebook-pagina worden hot news en leuke posts vlijtig ge-liket en geshared door de 3 miljoen fans.

Uitgekiende PR

Op PR-vlak gebruiken de organisatoren heel verstandig de salamitechniek. Door korte nieuwsberichten schijfje per schijfje naar de pers te lekken, behouden ze een constante media-aandacht. De organisatoren weten waar het internationale TomorrowWorld zal doorgaan. Door nu een persbericht de wereld in te sturen dat de locatie pas op 20 maart wordt bekendgemaakt, haalt Tomorrowland met dit ‘kleine’ nieuws alvast enkele voorpagina’s.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *