Geen communicatieplan zonder contentplan: inspiratie voor je posts

Werk in je communicatieplan met een contentplan. Door je posts vooraf in te plannen, zorg je ervoor dat je consistent communiceert. Dat doe je natuurlijk enkel maar met berichten die je vandaag al kan voorzien.

De dunne lijn tussen interessant en irritant

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is hoe vaak je gaat posten. Wie een antwoord verwacht zoals “minstens één keer per dag” of “drie keer per week”, komt terug van een kale reis. De ideale verhouding is voor iedereen verschillend en vind je door te proberen.

De gouden TIP: leef je in in je doelklanten:Wanneer vinden zij het interessant om jouw posts te zien passeren op hun tijdlijn, wanneer wordt het irritant?

Je hoeft je uiteraard niet meticuleus aan je volledige jaarplanning te houden. Wanneer er zich iets aandient waar je als onderneming niet omheen kan, zou het dom zijn om die kans niet te grijpen. Hanteer hier de Pareto-regel. Mik op een verdeling van ongeveer 80% voorbereide posts en 20% actuele of spontane content. Je volgers zullen het appreciëren dat je de vinger aan de pols houdt.

Categoriseren, plannen, posten

Een lege kalender kan behoorlijk afschrikwekkend zijn. Hoe weet je nu al wat je over twee weken, laat staan over twee maanden gaat posten? Onderstaande categorieën geven je vast en zeker inspiratie. En vergeet niet: de overige 20% mag gerust spontaan zijn.

#Specials

Vertel je verhaal eens vanuit een totaal andere insteek. Wanneer je inspeelt op de human interest-factor, is de kans veel groter dat je doelpubliek je boodschap absorbeert. Een video van de installateur die een dag lang gevolgd wordt met tussendoor stukjes interview, bijvoorbeeld. Een klant die vertelt waarom hij voor jou koos. ‘The making of’ van je nieuwe bedrijfsfilm. Een reportage van je teambuildingdag óf van de broodjesvrijdag op de werkvloer.

#SpringOpDeKar

Nieuws uit jouw sector kan snel te technisch of te niche worden voor je doelpubliek. Maar overgiet het met jouw eigen sausje en je slaat twee vliegen in één klap. Het nieuws wordt relevant en jij toont je expertise. Diezelfde installateur kan vertellen waarom hij het vreemd vindt dat de Vlaamse Regering vanaf 2021 de verkoop van stookolieketels verbiedt. Geef eigen duiding bij dat nationale persbericht van een merk dat je verdeelt. Of vertaal en interpreteer dat interessante artikel van die Amerikaanse goeroe dat je net las.

#Alledaags

Kleine alledaagse zaken die heel normaal zijn voor jou maar die wel een fijne blik achter de schermen bieden voor je doelpubliek. Bijvoorbeeld een installateur van centrale verwarmingen die een foto post van hoe hij ‘s ochtends arriveert met zijn camionette op de plek van zijn opdracht.

#TopTopicals

Heel wat datums keren ieder jaar terug. Speel hier gerust op in met jouw expertise. Zo kan onze installateur op 21 september zijn doelpubliek waarschuwen dat de herfst begint. De koude trekt langzaam het land binnen. Het ideale moment om je verwarmingsketel nog eens na te laten kijken. Denk bijvoorbeeld ook aan Valentijn, de eindejaarsfeesten of internationale vrouwendag. Probeer er een onderscheidende dag uit te pikken, die aansluiting vindt bij jouw sector. Tussen al die nieuwjaarswensen val je al lang niet meer op. Dat wil niet zeggen dat ze niet geapprecieerd worden, maar als het doel van je communicatie leadgeneratie is dan zal een nieuwjaarswens niet volstaan, klasseer die gerust onder de term ‘branding’.

Ken je onze content calendar voor jouw bedrijf al?

#VersVanDePers

Verschijnt er iets in de pers dat gerelateerd is aan jouw business, verwijs er dan naar. Onze installateur kan in de herfst gerust de aandacht vestigen op het gevaar van CO-vergiftiging. Daaraan koppelt hij dan uiteraard het belang van een goed onderhouden verwarmingsinstallatie. Deel, één op één, een persbericht van het hoofdkantoor via jouw sociale media.

#Campagne

Kunnen geïnteresseerden je bezoeken tijdens Openbedrijvendag of de jaarlijkse opendeurdag? Of bied je een nieuwe dienst of een nieuw product aan? Promoot het gerust via sociale media – áls je al een ruime schare volgers hebt opgebouwd. Onze installateur kan bijvoorbeeld zijn doelpubliek informeren over de nieuwe pelletkachels die hij voortaan ook in het aanbod heeft.

Lees hier meer over wat een marketingcampagne nu eigenlijk is.

Organische en betalende posts hand in hand

Recent introduceerde Facebook een nieuw algoritme. Dat geeft meer voorrang aan persoonlijke berichten en minder aan posts van bedrijven. Met andere woorden, het organische bereik van je berichten daalt. Hou er rekening mee dat slechts ongeveer 5% van de mensen die je pagina leuk vinden, ook je posts te zien krijgen.

Paniek? Niet nodig. Je moet er wel rekening mee houden. Probeer je je publiek te bereiken zonder hulpmiddelen, dan post je beter wat meer. Als je adverteert, kan je frequentie iets lager.

Onze WIZZ-tip: maak een advertentiebudget vrij en zet dat in voor de belangrijkste posts. Zelfs met beperkte ondersteuning zal je bereik veel groter zijn. Dit hoeven niet de grote budgetten te zijn. Op Facebook kan je je post al een serieuze boost geven met een advertentiebudget van 25 euro.

Twee extra tips voor foto’s en video’s

Copy is perfect wanneer mensen zich willen verdiepen in je onderneming of om goed te scoren in zoekresultaten. Maar aandacht grijpen doe je best ook visueel. Gebruik voor je beeldmateriaal geen stockfoto’s. Maak liever werk van eigen, unieke foto’s. En video’s scoren steeds beter dan doorsneeberichten. Experimenteer bijvoorbeeld eens door een leuke gebeurtenis binnen je bedrijf met de buitenwereld te delen met een Facebook Live.

Is jouw contentplan nog een onbeschreven blad?

Contacteer Gert voor een gesprek. Want content is een superbelangrijk onderdeel in jouw communicatieplan.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *