In Fix Hair: een écht authentiek verhaal

Authentiek communiceren in een echt verhaal

Storytelling. Een hip woord in de communicatiewereld. Maar een goede story, een goed verhaal is oh zo krachtig. Tenminste: als je verhaal echt is, authentiek.

Authentiek?

Dat is recht uit je hart als ondernemer. Want als ondernemer doe je wat je doet om een welbepaalde reden. Omdat je iets voor ogen hebt voor je klanten. Je wil de snelste zijn in je vakgebied. Of de meest vriendelijke. Of misschien wel het bedrijf dat de meest complexe technische issues aanpakt.

Hoe dan ook, jij hebt als ondernemer je eigen unieke reden. Die reden, die waarom, is je bestaansreden. Dat is je authenticiteit. Echt zijn en doen wie je bent.

Straf bezig ben je als je je bestaansreden ook uitstraalt in je communicatie. Want je helpt er potentiële klanten mee om effectief voor jouw zaak te kiezen. Je bouwt geloofwaardigheid op.

Hoe doe je dat dan? Dat brengt ons bij een mooi voorbeeld: dit filmpje van In Fix Hair.

1. Situatie:

In Fix Hair in Lichtaart is fabrikant van haarwerken van natuurlijk Europees écht haar. Het is precies omdat de haren echt  - of onbehandeld - zijn dat de haarwerken aanvoelen en eruitzien als heel natuurlijk.

En dat brengt ons bij waarom In Fix Hair doet wat ze doen:  meisjes of dames met haarverlies opnieuw laten doen wat ze graag doen.

2. Doel:

Meisjes en dames met haarverlies ervan overtuigen dat een haarwerk van onbehandeld Europees echt haar de beste oplossing is, om opnieuw te doen wat ze graag doen.

3. Aanpak:

In het communicatieplan schreven we een specifieke strategie uit:

We zetten het In Fix Hair-merk kracht bij door echtheid uit te spelen in alle facetten van onze communicatie.

Daarom gingen we over tot concrete actie met een verhaal. Een écht verhaal. Het verhaal van Iris, een jongedame met haarverlies. Een meisje dat vertelt uit het hart:

youtube-video-thumbnail

In al haar naturel straalt Iris de natuurlijkheid en echtheid uit. Beeld en taal kloppen. Het verhaal klopt.

Dit filmpje hebben we gepromoot op sociale media.

4. Resultaat:

Dit verhaal zorgde in twee maanden tijd voor meer dan 1 200 extra bezoekers aan de website van In Fix Hair. Met meer dan 5 000 ThruPlays, dit is het aantal keer dat mensen de video volledig of minstens 15 seconden gezien hebben.

Ook hebben Iris en In Fix Hair tal van mooie reacties ontvangen. Vragen van lotgenoten kregen een antwoord. Opnieuw een stap in de juiste richting om echtheid uit te spelen in alle facetten van de communicatie van In Fix Hair.

Wat is jouw authenticiteit?

Spreek ze uit, schrijf ze uit. Zo heb je ze duidelijk voor jezelf en je medewerkers.

En dan: Straal ze uit in je communicatie. Niets zo fijn als een verhaal dat pakt en klopt.

Gert Lathouwers, bestuurder Wizz

Hulp nodig bij je verhaal?

Geef een seintje aan Gert

Hij is onze frontman om jou op weg te helpen om structuur in je communicatie te brengen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *