Blijf jij ook in de waki waki?

Zot van woorden. Dat ben ik. Omdat ze zo krachtig zijn. Omdat je ermee kan goochelen en aan straffe branding en marketing kan doen.

“Mama, blijf ik vanavond in de ‘waki waki’?” Onze dochter van bijna 3 die vraagt of ze straks na school naar de nabewaking moet. Ik lach. Geweldig toch, die inventieve kleutertaal. ‘Waki waki’ mag dan een fantasietje eerste klasse zijn, ik begrijp meteen wat onze meid ermee bedoelt. Meer nog, binnen tien jaar is haar woordspeling gegarandeerd opnieuw een jolig onderwerp aan de familietafel.

Blijven hangen. Dat is wat goeie branding en marketing ook doen. Beelden en woorden versterken elkaar. Bekende merken focussen vaak op één woord dat onlosmakelijk verbonden is met een welbepaalde sfeer. Dat woord doet iets met je en kan in ons hoofd een voordeel impliceren.

Enkele voorbeelden:

  • Marlboro: avontuur
  • Colruyt: prijsvoordelig
  • Nespresso: stijl

Geslaagde woorden doen je associëren, fantaseren en – op marketinggebied – renderen. Woorden maken me blij, verdrietig, enthousiast, voorzichtig, onstuimig. Ik ben ervan overtuigd: in haar berekening dat dansen, zwemmen en een bibliotheek bezoeken even gelukkig maken als loonsverhoging, vergat de London School of Economics voorwaar de activiteit ‘woordliefhebberij’.

Met welk woord associeer jij WIZZ?

Ik ben razend benieuwd. Laat zeker iets van je horen.

Tot in de waki waki!

Geschreven door Caroline Haverans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *